témavezető: Varga István
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék helyszín rövidítés: KJIT
A kutatási téma leírása:
a) Előzmények:
A jövő mobilitása hamarosan megváltozik. Egyrészt jelentős technológiai fejlesztéseket sikerült elérni a vezetéstámogató rendszerek és a járműautomatizálás terén. Másrészt az autótulajdonlás egyéni tulajdonról kollektív tulajdonra változik. Mindkét tényező hatással lesz a torlódásokra, a parkolóhelyek foglaltságára, az energiaforrások ellátására és a városi forgalomra. Kulcskérdés, hogyan lehet felkészíteni az infrastruktúrát a mobilitás új formáira. Ennek megfelelően jelentős fejlesztéseket kell végrehajtani az intelligens mobilitásmenedzsmentben, hogy nyomon kövessük a gyorsan változó környezetet, amelyben már az utas nem feltétlen egy járművel, hanem járművek (közlekedési módok) láncolatával közlekedik.
b) A kutatás célja:
A kutatás célja a jövőbeli multimodális mobilitás modellezése és optimális megvalósítása városi környezetben különös tekintettel az automatizált járműtechnológiák képességeire és a „big data” (pl. közösségi média) adatok alkalmazhatóságára. A cél egy olyan multimodális közlekedési modell felépítése, amely változatos körülmények között képes szimulálni a városi közlekedés minden fontosabb aspektusát (egyéni közlekedés, megosztott járművek, tömegközlekedés, parkolás, V2V kommunikáció). A modellezés mellett a multimodális városi közlekedés optimális irányítási aspektusait is kutatni kell, különböző klasszikus és/vagy adatvezérelt irányítástechnikai megoldások kidolgozásával.
c) Az elvégzendő feladatok főbb elemei:
• Irodalomkutatás
• A jövőbeni mobilitási igények és forgalomirányítási lehetőségek azonosítása
• Általános szimulációs környezet építése
• Ennek a környezetnek a módosítása különféle technológiai adaptációk körülményei között
• Kiterjedt tesztelés
• Disszertáció írás
d) A kutatáshoz biztosított HW, SW:
• OS: Windows, Ubuntu
• MATLAB, Python, SUMO, VISSIM
e) Minimálisan várható tudományos eredmények:
• 3 cikk referált, nemzetközi SCI index-szel rendelkező folyóiratban (ebből min. 1 impakt faktoros)
• 3 nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő közlemény
f) Irodalom:
• Greenblatt, J. B., Shaheen, S. (2015). Automated vehicles, on-demand mobility, and environ-mental impacts. Current sustainable/renewable energy reports, 2(3), 74-81.
• de Almeida Correia, G. H., van Arem, B. (2016). Solving the User Optimum Privately OwnedAutomated Vehicles Assignment Problem (UO-POAVAP): A model to explore the impacts ofself-driving vehicles on urban mobility. Transportation Research Part B: Methodological, 87,64-88.
• Fagnant, D. J.,Kockelman, K. M. (2014). The travel and environmental implications ofshared autonomous vehicles, using agent-based model scenarios. Transportation Research PartC: Emerging Technologies, 40, 1-13.
előírt nyelvtudás: angol középfok további elvárások: • Irányítástechnikai és forgalommodellezési alapismeretek
• Haladó informatikai ismeretek: alapvető programozási képesség (pl. C/C#/Python), Matlab
felvehető hallgatók száma: 1
Jelentkezési határidő: 2023-05-31
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).