Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Almássy Kornél Tamás
Városi úthálózatok burkolatgazdálkodási rendszereinek fejlesztése

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
építőmérnöki tudományok
Vásárhelyi Pál Építőmérnöki és Földtudományi Doktori Iskola

témavezető: Almássy Kornél Tamás
helyszín (magyar oldal): Út- és Vasútépítési Tanszék
helyszín rövidítés: BMEUV


A kutatási téma leírása:

Minden burkolatgazdálkodási rendszer (továbbiakban PMS) olyan költség- és műszaki optimalizálási folyamatot jelent, mely megteremti a megfelelő műszaki adatnyilvántartást az adott úthálózaton, majd az adatok elemzése, különböző szempontrendszerű optimalizálása után javaslatot ad a döntéshozónak, üzemeltetőnek a megfelelő műszaki tartalmú és sorrendű felújítási beavatkozások elvégzésére. A közúthálózati elemek közül a városi utak pályaszerkezetei jelentősen más hatásoknak vannak kitéve, mint az országos közúthálózat elemei, hiszen más forgalomnagyság és forgalomintenzitás jelentkezik a városi közúthálózaton. Az országos közúthálózattól eltérő hatások miatt a városi közúthálózat esetében más pályaszerkezeti felépítést és más felújítási technológiát alkalmaznak.

A burkolatgazdálkodási rendszer bevezetésének követelménye, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű bemenő adat álljon rendelkezésre, ennek érdekében a városi úthálózatok állapotfelméréséhez alkalmas adatgyűjtési módszereket és térinformatikai eszközöket kell alkalmazni.
Az úthálózat állapotjellemzőinek megismerése után kerülnek meghatározásra az úgynevezett leromlási görbék, melyekkel előre becsüljük az úthálózat jövőbeli állapotjellemző értékekeit. Sokszor adathiány nehezíti a leromlási görbék meghatározását, ezért az adatgyűjtési folyamatok pontosítására lehet szükség.

Napjainkban elképzelhetetlen bármilyen infrastruktúrafenntartási feladat anélkül, hogy megfelelő nyilvántartási rendszerrel rendelkezzünk, mely segíti a döntéshozókat a megfelelő fenntartási feladatok módszerének és sorrendjének kiválasztásában. Az ilyen típusú mérnöki problémák megoldásához többváltozós optimalizálási módszert szükséges alkalmazni. A téma feldolgozásában a doktorjelöltnek be kell mutatnia többfajta optimalizálási folyamatot, külön érdemes kitérnie a pályaszerkezeti erősítésekre, melyek hatással vannak a felújítási, beavatkozási sorrendre.
A doktori téma célja, hogy városi sajátosságokat figyelembe vevő, a korábbi városi burkolatgazdálkodási rendszerek tapasztalataira épülő, pontosított leromlási és optimalizálási folyamatok alkalmazásával egy korszerű városi PMS jöjjön létre.

A városi burkolatgazdálkodási rendszerek kutatása során az alábbi altémák kutatási feladatait kell elvégezni:

• A burkolatállapot-értékelés fejlesztési lehetőségeinek feltárása. (A felületi egyenetlenség mérési módszerének egyszerűsítése térinformatikai lehetőségek kihasználásával.)
• Városi burkolatok leromlásának vizsgálatai, a leromlási trendek meghatározása. (A különböző típusú dinamikus és kvázi statikus teherbírási, felületi egyenetlenségi idősoros eredmények alapján hálózatviselkedési modell kifejlesztése szükséges.)
• Városi pályaleromlási etalonszakaszok kialakítása. (Hosszú távú állapotmegfigyelésen nyugvó városi etalonszakaszok kialakítása, amelyek figyelembe veszik a városban jelentkező forgalmi terheléseket, a létező komoly közműhálózatot, valamint a városi vízelvezetés és földmű-kialakítás sajátosságait.)
• Városi felújítási javaslatok rangsorolása. (Különböző optimalizálási módszerek alkalmazása a felújítási műszaki tartalmak és sorrendek meghatározásához.)

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2022-12-20


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )