Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Jancsik András
Turisztikai piacok az információs gazdaságban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Gazdasági Egyetem
gazdálkodás- és szervezéstudományok
Vállalkozás-és Gazdálkodástudományi Doktori Iskola

témavezető: Jancsik András
helyszín (magyar oldal): Budapesti Gazdasági Egyetem
helyszín rövidítés: BGE


A kutatási téma leírása:

Az információs technológiák fontos szerepet játszanak a turizmusban az 1960-as évek óta, amikor színre léptek a számítógépes foglalási rendszerek (későbbi nevükön globális elosztási rendszerek, CRS/GDS), a világméretű elektronikus hálózatok első hírnökeiként. A World Wi-de Web 1990-es években történt elindulása óta pedig a turizmus folyamatosan az internetes technológiák egyik legfontosabb alkalmazási területének számít. Ily módon a szektor a techno-lógiai innovációk egyik fő hajtóerejének is számít.
Számos már megvalósult és jövőben várható technológiai fejlesztés gyakorolhat jelentős hatást a turisztikai piacok fejlődésére:
– Új szintre lépő humán-gépi interakció, újfajta keresési és ajánlási eljárásokkal (érzelmi, implicit, szenzor-alapú, proaktív);
– Adatelemzés számos szinten – személyes, csoportos, vállalati, ágazati – haladó gépi ta-nulási módszerekre épülő alkalmazásokkal;
– Egymással kapcsolatban álló, de különböző mobileszközökön futó applikációk;
– A dolgok internete, folyamatos összekapcsolódás mellett;
– Kollektív intelligencia, crowdsourcing folyamatokra épülve.
Piaci és szolgáltatási szinten továbbá nagy jelentőségre tehetnek szert az alábbi témák is:
– A többoldalú piacokon kialakuló erős hálózati hatások és további piaci koncentráció;
– Új, alternatív szolgáltatások megjelenése és a hagyományos márkák eróziója;
– A fogyasztói piacok további szegmentációja, ami előmozdítja a kínálat nagyobb fokú személyre szabását;
– Új peer-to-peer piacok létrejötte, ahol új, erős pozícióba kerülő közvetítők és hagyomá-nyos szereplők megjelenésére is számítani lehet;
– „Total Customer Care” jellegű szolgáltatások megjelenése;
– A különféle elektronikus szolgáltatók közötti verseny a határok elmosódását okozhatja (pl. egyes szolgáltatástípusok között) és az alábbiakhoz vezethet:
o szélesebb kínálati skála (piaclefedés és választék)
o javuló ajánlati és találati minőség (komplex fogyasztói keresések esetén
o több és „jobb” tartalom (tájékoztatás, megerősítés és megbízhatóság szempont-jából)
o gazdagabb kontextuális információ (úti célok, helyi tudnivalók, időjárás stb.)
o szofisztikált, alkalmazkodó hirdetések
o erősebb, tartalmasabb foglalási rendszerek, amelyek kiválthatják a desztináció-menedzsment rendszereket.
– Általánosságban feltételezhető, hogy a platformok és a platformszemlélet nagyobb te-ret nyernek.
A fenti jelenségek, változások mélyebb vizsgálata számos lehetséges kutatási irányt kínál a téma keretein belül.

előírt nyelvtudás: angol

Jelentkezési határidő: 2023-05-31

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )