Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Munkahelyi tanulás szerepe az orvostanhallgatók identitásának fejlődésében

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Semmelweis Egyetem
klinikai orvostudományok
Rácz Károly Klinikai orvostudományok Doktori Iskola

témavezető: Eőry Ajándék
helyszín (magyar oldal): SE
helyszín rövidítés: SE


A kutatási téma leírása:

Az orvosi identitás kialakulásában kulcs szerepet játszik, hogy a hallgatók élő betegen, munkahelyi körülmények között tanulnak. Ennek az oktatási formának a jelentőségét vizsgáljuk a Semmelweis Egyetem graduális oktatásában a Manchester Clinical Placement Index (MCPI) alkalmazásával.

A curriculum reform kapcsán a Semmelweis Egyetem nagy hangsúlyt helyez a gyakorlati oktatásra. Ez összhangban van azzal a nemzetközi tendenciával, hogy a tankönyvi tanulás teszttel mérhető eredményei helyett vagy azok mellett a hangsúly az orvostanhallgatók készségeinek biztos kialakítására helyeződjön [1]. Egy végzett orvos hirtelen nem csak a döntésinek felelősségét kell vállalja, hanem mindezt olyan (klinikai) környezetben kell kivitelezze, mely stresszes, figyelem elterelő és adott esetben túlterhelő. Ezek a körülmények jelentősen ronthatják a frissen végzett orvosok teljesítményét, fokozottan hozzájárulva a hibalehetőségekhez. Ezeken keresztül akár a peres eljárások számának növekedése akár kiégés, vagy az orvosi pálya elhagyása is nagyobb valószínűséggel következik be. A Manchester Clinical Placement Index (MCPI) az élő betegen, munkahelyi környezetben végzett oktatás szerepét vizsgálja orvostanhallgatók tanulásában [2].
Kutatási célunk, hogy az MCPI magyar nyelvű validálásával és alkalmazásával feltárjuk a preklinikai években levő hallgatók élő betegen végzett tanulásának előnyeit és összetevőit.
Távlati célunk, hogy a felsőbb évfolyamok hallgatóinál is megvizsgáljuk a klinikai munkahelyi környezet és az oktató (valamint a személyzet) hatását a tanulásra, illetve feltárjuk azokat a komponenseket, melyek a különböző tapasztalattal rendelkező hallgatók számára segítséget jelentenek, illetve hátráltatják őket a tanulásban.
Emellett célunk az is, hogy vizsgáljuk, az MCPI alkalmazásával a különböző kultúrák orvosképzései összehasonlíthatók-e és közösen értékelhetők-e .a munkahelyi tanulás szempontjából.
A kutatást a Regionális Intézményi Tudományos és Kutatásetikai Bizottság 243/2019-es számon hagyta jóvá.
Irodalom:
1. T Dornan, R Conn, H Monaghan, G Kearney, H Gillespie, D Bennett.: Experience Based Learning (ExBL):Clinical teaching for the twenty-first century. ,AMEE guide 129. Medical Teacher, Aug 2019. 41(10), pp:1-8. DOI: 10.1080/0142159X.2019.1630730. License: CC BY-NC-ND 4.0
2. T Dornan, A Muijtjens, J Graham, A Scherpbier, H Boshuizen.: Manchester Clinical Placement Index (MCPI). Conditions for medical students’ learning in hospital and community placements, Adv in Health Sci Educ (2012) 17:703–716

felvehető hallgatók száma: 3

Jelentkezési határidő: 2023-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )