témavezető: Maros Dóra
helyszín (magyar oldal): Óbudai Egyetem - Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar - 1081 Budapest, Népszínház utca 8. helyszín rövidítés: ÓEBGK
A kutatási téma leírása:
A vasúti alkalmazásokban egyre hangsúlyosabban jelennek meg a korszerű infokommunikációs rádiós megoldások, mert a hagyományos beszédátvitel mellett a vasúti közlekedés biztonságát (pl. korszerű jelző- és biztosítóberendezések) támogató adatátviteli igény is jelentősen növekszik. A nagysebességű vasutak esetében a biztonságos és magas rendelkezésre állású adatátvitel elengedetlen a vasúti hálózat megbízható működtetéséhez és a vasúti balesetek elkerüléséhez. A vasúti kommunikációban alkalmazott eddig főleg analóg rádiórendszereket felváltják a digitális hálózatok, amelynek első lépése volt a GSM-R rendszer bevezetése. Az UIC (Nemzetközi Vasútegylet) munkacsoportjaiban előkészítés alatt áll egy a GSM-R-nél lényegesebben gyorsabb és megbízhatóbb új rádiókommunikációs rendszer, amely már 5G alapú lesz (FRMCS: Future Railway Mobile Communication System). A tervek szerint a rendszer 2025-2035 között kerül bevezetésre a nemzetközi vasúti közlekedésben. Az FRMCS a hagyományos vonatvezérlési és vonatbiztonsági információk továbbítása mellett ki fogja szolgálni a PIS (Passenger Information System) funkciókat, valamint a forgalomirányítással (Traffic Control) és vasúti hálózatfelügyelettel (Network Management) kapcsolatos adatforgalmat is.
Kutatási célok:
A kutatás célja, hogy felmérje és elemezze a fenti funkciókat kiszolgáló jelenlegi és jövőbeli hálózati képességeket, különös tekintettel a rádiós hálózat kapacitásának meghatározására, a rádiós erőforrások megosztására, a rádiós berendezések megbízhatóságára és mindezek fizikai és logikai biztonságának biztosítására. A jelölt további feladata, hogy javaslatot tegyen az új rendszer elsősorban magyarországi bevezetésének feltételeire a transzeurópai vasúti vonalakon (TEN-T).
előírt nyelvtudás: angol B2 további elvárások: Előnyt jelent a rádiós rendszerek ismerete.