Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Dinya László
Menedzsment a gazdasági hálózatokban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Szegedi Tudományegyetem
közgazdaságtudományok
Közgazdaságtani Doktori Iskola

témavezető: Dinya László
helyszín (magyar oldal): Szegedi Tudományegyetem Doktori Intézet
helyszín rövidítés: SZTE


A kutatási téma leírása:

Jelenlegi gazdaságunkat és társadalmunkat a szakirodalomban egyre inkább a „hálózati” jelzővel illetik, ami leegyszerűsítve azt jelenti, hogy minden társadalmi – gazdasági szereplőt számtalan hálózat köt össze (különféle kommunikációs, infrastrukturális, társasági, intézményi, szervezeti, stb… hálózatok). Gyakorlatilag nincs hálózatoktól függetlenül létező szereplő (egyén, vállalkozás), és aki ezekből kimarad, az hátrányba kerül a bennlevőkkel szemben, akik viszont élvezik a hálózatok előnyeit, támogatásait. A versenyképességben, sőt a fennmaradásban kiemelkedő szerepe van – a jövőben még inkább az lesz – a különféle hálózatoknak. A köröttünk levő sokféle hálózat közül a piaci versenyképesség szempontjából kiemelt jelentőségűek a gazdasági élet szereplőit üzleti alapon összekötő gazdasági hálózatok. Már az egyszerű gazdasági hálózat is jóval többet jelent a szokásos munkamegosztásnál, a szállítókat és vevőket magába foglaló piaci kapcsolatrendszernél: ez a klasszikus szereplőket teljesen újszerű módon egyesítő, új minőséget képviselő konfiguráció. Számosan vitatják, hogy a hálózat új szervezeti forma lenne, másoktól az sem áll távol, hogy a klasszikus szervezettel szemben „antiszervezetként” fogják fel a hálózatot, és helytálló lehet (mert eléggé kifejezi a lényeget) a többek által javasolt „just-in-time szervezet” kifejezés is. A hálózati gazdaság és társadalom korában előtérbe kerülnek a hálózatok tervezésének, szervezésének, irányításának – azaz a hálózatok menedzsmentjének kihívásai. Ennek kutatása két irányból célszerű: egyrészt a folyamatosan változó, gyorsan bővülő nemzetközi szakirodalom és gyakorlati tapasztalat áttekintése (szekunder kutatás), rendszerezése és szintézise, másrészt a hazai hálózatok működési tapasztalatainak elemzése néhány kiválasztott hálózatban elvégzett primer kutatások révén. Ennek eredményeként fontos javaslatok tehetők a hazai hálózatok menedzserei számára mind a módszertani, mind a gyakorlati problémák megoldása terén.
Témához kapcsolódó saját publikációk:
László Dinya (2008): Sustainable Innovation Networks (InCoDe - International Innovation Conference for Cooperation Development, University Pécs, October 16-18, 2008, Proceedings: ISBN 978-963-642-248-6, 45-56. p.)
László Dinya et al. (2008): Ecoenergetic Integration - Challenges in Global Network Management („Global Marketing Conference” – KAMS / S. Korea and Shanghai, Jiao Tong University / China, March 20-23 2008, ISSN 1976-8699, Session 3.5: „Industrial Marketing II.”, 1-12. p.)
László Dinya (2008): Nonbusiness organizations – sustainable knowledge networks (VII. International Congress on Public and Nonprofit Marketing, AIMPN-University Szeged, 12-13.06.2008, Proceedings: ISBN 978-963-482-873-0, CD-format Article No. 22)
Szakirodalom:
Kristian K. Möller - Aino Halinen (1999): Business Relationships and Networks: Managerial Challenge of Network Era, Industrial Marketing Management 28, 413–427 (1999)
Thomas Ritter - Hans Georg Gemünden (2003): Interorganizational relationships and networks: An overview, Journal of Business Research 56 (2003) 691– 697
Zhen Li (2018): Business Network Positioning Analysis of Toyota, American Journal of Industrial and Business Management, 2018, 8, 1693-1699

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2022-01-15


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )