Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Győri Ferenc
Rétsági Erzsébet
A közoktatás kihívásai a tanulók egészségfejlesztésében – különös tekintettel a fizikai aktivitásra

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Pécsi Tudományegyetem
egészségtudományok
Egészségtudományi Doktori Iskola

témavezető: Rétsági Erzsébet
társ-témavezető: Győri Ferenc
webcím: http://doktoriiskola.etk.pte.hu/
helyszín (magyar oldal): Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar Egészségtudományi Doktori Iskola
helyszín rövidítés: EDI


A kutatási téma leírása:

A közoktatás kihívásai a tanulók egészségfejlesztésében – különös tekintettel a fizikai aktivitásra

Challenges of Public Education in Student Health Promotion – with Special Regards to Physical Activity

"A közoktatás alapvető nevelési célja és feladata a tanulók személyiségének sokoldalú fejlesztése. Amikor személyiségfejlesztésről beszélünk, akkor a személyiség totális értelmezése értelmében, a testi, az érzelmi, az értelmi és a szociális dimenziók összességét tartjuk szem előtt. Ez a megközelítés érvényes az egészségfogalom korszerű felfogására is. Ez egyrészt abban nyilvánul meg, hogy az egészséget nem szűkíti le a testi oldalra, hanem a személyiség valamennyi összetevőjére vonatkoztatja. Másrészt e szemlélet értelmében az egészség nem statikus állapot, hanem folyamat, amelyben az egyénnek állandó feladatokat kell teljesítenie, egészsége karbantartásához, fejlesztéséhez vagy regenerációjához. Ez az egészségfelfogás is hozzájárult ahhoz, hogy a közoktatásban az egészségfejlesztés kifejezés gyökeresedett meg az utóbbi években, magába foglalva az egészségvédelmet, egészségmegőrzést és az egészségnevelést. Bevezetésének legfőbb oka, a személyes felelősség hangsúlyozása az egészség szempontjából. Ez a kifejezés a fent említett fogalmak lényegét is magába foglalva olyan aktív folyamatot jelent, amelyben az emberek, tanulók, közösségek megszerzik az egészségük fokozottabb kézbentartásához, tökéletesítéséhez szükséges kompetenciákat (ismereteket, képességeket, készségeket és attitűdöt). Ezek birtokában válnak képessé szükségleteik kielégítésére, alkalmazkodásra a környezethez, illetve annak változásaihoz. Nagyon fontos szemléleti alapvetést fogalmazódik meg ez utóbbi mondatban: Az egészség nem életcél, hanem eszköz, a mindennapi élet erőforrása.

A közoktatás a minden tanulóra kiterjedő hatásrendszere kapcsán kiemelt szerepet játszik a tanulók egészségfejlesztésében. Biztosíthatja a kedvező tanulási, és szocializációs környezetet. Az oktatás területén az egészséggel kapcsolatos információkhoz juttathatja a tanulókat. Az egészséget érintő kedvező döntésekhez adekvát képességeket alakíthat ki.

Az egészségfejlesztés témakörében több tudományterület ill. tudományág érintett. Sporttudományi aspektusból az iskolai egészségfejlesztő munkával kapcsolatos vizsgálatok kitérhetnek következő kérdésekre:


- Milyen a tanulók/diákok beállítódása az egészséges életmóddal kapcsolatban- különös tekintettel a fizikai aktivitásra?
- A mindennapos testnevelés képvisel-e hozzáadott értéket az iskolai egészségfejlesztés céljainak eléréséhez?
- Folytatnak-e és milyen eszközökkel magatartás változtatást célzó tevékenységeket a testnevelő tanár/tanárok?
- A rendszeres fizikai aktivitás elfogadtatása érdekében mozgósítják- e testnevelő tanárok a tantestület többi tagját, illetve a szülőket?
- Milyen meggyőzést szolgáló egészséggel kapcsolatos információ átadási módszereket, eljárásokat alkalmaznak a testnevelő tanárok?
- Hogyan teremtik meg a pozitív tanulási légkört a testnevelő tanárok?
- Milyen készségek és képességek fejlesztésére helyezik a hangsúlyt az egészséggel kapcsolatos kompetenciák megszerzése érdekében a testnevelő tanárok?

előírt nyelvtudás: B2 komplex
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2022-05-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )