Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Betlehem József
Szimulációs gyakorlati oktatás az egészségügyi képzésben

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Pécsi Tudományegyetem
egészségtudományok
Egészségtudományi Doktori Iskola

témavezető: Betlehem József
webcím: http://doktoriiskola.etk.pte.hu/
helyszín (magyar oldal): Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar Egészségtudományi Doktori Iskola
helyszín rövidítés: EDI


A kutatási téma leírása:

Szimulációs gyakorlati oktatás az egészségügyi képzésben

Role of simulated practical training in health care education

Az egészségügyi képzésekben, mind az orvostudományi, mind az egészségtudományi területen a graduális és a posztgraduális oktatással szemben megnövekedtek az elvárások az elmúlt évtizedben. Az oktatás minősége az elsajátítható korszerű elméleti ismeretek mellett egyre inkább a magas szintű gyakorlati tudást is vissza kell, hogy tükrözze (Aggarwal & Darzi, 2006; Reznick & MacRae, 2006).

A gyakorlati kompetenciák kialakítása, elmélyítése valamennyi egészségügyi képzésben már régóta elengedhetetlen feltétele a végzettség megszerzésének a világ fejlett államaiban. Ugyancsak komoly hangsúly került a már megszerzett kompetenciák folyamatos szinten tartására rendszeres, előírt gyakorlatok keretében.

Az egészségügyi gyakorlati kompetenciák kialakítása komplex oktatási folyamat révén tud csak hatékony megvalósulni, melyben alapvető szerepe van a hallgató és oktató együttműködésén túl az oktatási környezetnek, azon belül az oktatástechnológiának. Az informatika, a számítástechnika és tudományok rohamos fejlődésének köszönhetően egyre jobb minőségű szimulációs környezet segíti a gyakorlati oktatást az egészségügyben világszerte. A téma feldolgozása során ki lehet térni a szimulációs oktatástechnológia fejlődésére és az egészségügyben való térhódítására (Issenberg et al., 2006).

A korszerű gyakorlatorientált egészségügyi alap és továbbképzések szerves részei a valós élet egyes mozzanatainak szimuláció voltak már évtizedek óta (Friedman et al., 1977), azonban mára a komplex emberi fiziológiai, pathofiziológiai folyamatok, tünetek és reakciók szimulálásának igénye jelenik meg orvosi és nem orvosi szakmákban egyaránt (Lighthall et al., 2003; Alinier et al., 2004; Mole & McLafferty, 2004; Gant, 2007; Ottestad et al., 2007).

A szimulációs oktatási eszközök egy része már az egészségügyi, sőt néhol a laikus képzések részét képezi, mint például az újraélesztést oktatására szolgáló CPR fantomok vagy a sebek imitálására szolgáló eszközök (Michael et al., 1986).

A gyakorlás életszerű lehetőségének imitálása során nem kerülhető meg az eszközök megbízhatóságának, hitelességének kérdése sem, különösen akkor, ha az oktatási folyamatot kívánjuk értékelni (Wilson et al., 2005). Ennek a kérdésnek a vizsgálata is egyre fontosabb kérdés a korszerű oktatástechnológia alkalmazása során.

A tanítás-tanulás folyamatában többféle nézetpont vizsgálata nyílik lehetőség, melyek közül a probléma alapú gyakorlati oktatás terjedt el leginkább az angolszász oktatási rendszerekben (Mayo et al, 2004). Ezek során a kompetenciák és taxonomiák elemzésére is sort lehet keríteni.


1. Aggarwal R., Darzi A. (2006) Technical-Skills Training in the 21st Century. N Engl J Med, 355:2695-2696.

2. Reznick R. K., MacRae H. (2006) Medical Education: Teaching Surgical Skills — Changes in the Wind. N Engl J Med, 355:2664-2669.

3. Issenberg, S. B., McGaghie, C. W., Hart, I.R., Mayer, J.W., Felner, J.M., Petrusa M.R., Waugh, R.A., Brown, D.D., Safford, R.R., Gessner, I.H., Gordon, D. L., Ewy, G.A. (2006) Simulation Technology for Health Care Professional Skills Training and Assessment.

4. Friedman, R. B., Newsom, R. S., Entine, S. M., Cheung, S., Schultz, J.V. (1977) A simulated patient-physician encounter using a talking computer. JAMA, 238: 1927 - 1929.

5. Sullivan, J.M., Guyatt, G.H. SIMULATED CARDIAC ARRESTS FOR MONITORING QUALITY OF IN-HOSPITAL RESUSCITATION (1986) The Lancet, 328;8507:618-620.

6. M. Wilson, I. Shepherd, C. Kelly and J. Pitzner (2005) Assessment of a low-fidelity human patient simulator for the acquisition of nursing skills. Nurse Education Today, 25;1:56-67.

7. Alinier, G., Hunt, W.B., Gordon, R. (2004) Determining the value of simulation in nurse education: study design and initial results. Nurse Education in Practice,4;3:200-207.

8. Mole, L.J., McLafferty, I.H.R. (2004) Evaluating a simulated ward exercise for third year student nurses. Nurse Education in Practice, 4;2:91-99.

9. Gant, L.T. (2007) Human Simulation in Emergency Nursing Education: Current Status. Journal of Emergency Nursing, 31;1:69-71.

10. Ottestad, E., Boulet, J.R., Lighthall, G.K. (2007) Evaluating the management of septic shock using patient simulation. Critical Care Medicine, 35;3:769-775.

11. Steadman, R.H., Coates, W.C., Huang, Y.M., Matevosian, R., Larmon, B.R., McCullough, L., Ariel, D. (2006) Simulation-based training is superior to problem-based learning for the acquisition of critical assessment and management skills. Critical Care Medicine, 34;1:151-157.

12. Mayo, P.H., Hackney, J. E., Mueck, J. T., Ribaudo, V., Schneider, R.F. (2004) Achieving house staff competence in emergency airway management: Results of a teaching program using a computerized patient simulator. Critical Care Medicine, 32;12:2422-2427.

13. Lighthall, G.K.,Barr, J., Howard, S.K., Gellar, E., Sowb, Y., Bertacini, E., Gaba, D. (2003) Use of a fully simulated intensive care unit environment for critical event management training for internal medicine residents. Critical Care Medicine, 31;10:2437-2443.

előírt nyelvtudás: B2 komplex
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2021-08-10


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )