Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Bodzás Sándor
Fogazott hajtópárok geometriájának matematikai, konstrukciós és technológiai elemzése és optimalizálása a TCA (Tooth Contact Analysis) vizsgálati paraméterek függvényében

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Debreceni Egyetem
informatikai tudományok
Informatikai Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Bodzás Sándor
helyszín (magyar oldal): Debreceni Egyetem Informatikai Kar
helyszín rövidítés: DE IK


A kutatási téma leírása:

Doktori téma leírása
Napjainkban a fogazott hajtópárok konstrukciós és gyártástechnológiai tervezéséhez nélkülözhetetlen a megfelelő informatikai háttér biztosítása. A fogazatok kutatása igen összetett, mert szükség van a megfelelő fogazásgeometriai és technológiai, matematikai, mechanikai és az informatikai szakismeretekre. Ezen területek együttes fejlesztésével lehet új tudományos eredményeket elérni a fogazott hajtópárok kutatásában. Különböző geometriájú fogazott hajtópárok számítógéppel segített tervezése. A hajtópárok kapcsolódó fogfelületeinek matematikai leírása, majd matematikai modell alkotás. Érintkezési pontsereg meghatározása kapcsolódáskor új számítógépes program felhasználásával. Az érintkezési pontok elhelyezkedésének optimalizálása a hajtópár geometriai kialakításának módosításával (saját fejlesztésű szoftver alkalmazásával). Technológia tervezés speciális szerszámgépek és többtengelyes CNC megmunkálógépek esetére. Fogazott hajtópárok additív gyártási folyamatának fejlesztése. Speciális fogazatmegmunkáló szerszám illetve befogókészülék tervezése és szimulációja. Kapcsolódó hajtópárok TCA elemzése (normál feszültség, normál nyúlás, normál alaklváltozás, stb). A geometriai paraméterek változtatásának hatására kialakuló TCA eredmények számítógépes háttérrel való elemzése. A hajtópár szereléséből adódó hibák hatása a TCA eredményekre. Szükség esetén a vizsgált hajtópárok kísérleti gyártása fogazógéppel vagy speciális szerszámgépen (hibrid technológia). Gyakorlati fogazatmegmunkálási eljárások informatikai eszközökkel való elemzése. Fogazatok köszörülési kérdéseinek kutatása. Fogazatot megmunkáló köszörűkorong profil számítógéppel vezérelt optimalizálása. CNC megmunkálási technológiák fejlesztése fogazatok megmunkálásának esetére.


Irodalom
[1] F. L. Litvin, “A fogaskerékkapcsolás elmélete”. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1972.
[2] I. Dudás, “Gépgyártástechnológia III., A. Megmunkáló eljárások és szerszámaik, B. Fogazott alkatrészek gyártása és szerszámaik”, Műszaki Kiadó, Budapest, 2011.
[3] D. W. Dudley, „Gear Handbook”, MC Graw Hill Book Co. New York-Toronto-London, 1962.
[4] V. Rohonyi, “Fogaskerékhajtások”, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1980.
[5] Z. Terplán, “Gépelemek IV.”, Kézirat, Tankönyvkiadó, Budapest, 1975., p. 220.
[6] F. L. Litvin, A. Fuentes, “Gear Geometry and Applied Theory”, Cambridge University Press, 2004., ISBN 978 0 521 81517 8
[7] D. Maros, V. Killmann, V. Rohonyi, “Csigahajtások”, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1970.
[8] V. Goldfarb, E. Trubachev, N. Barmina, “Advanced Gear Engineering”, Springer, 2018, ISBN 978-3-319-60399-5
[9] V. Goldfarb, N. Barmina, “Theory and Practice of Gearing and Transmissions”, Springer, 2016, ISBN 978-3-319-19739-5
J. Klingelnberg, “Bevel Gear, Fundamentals and Applications”, Springer, 2016, ISBN 978-3-662-43892-3


Jelentkezési határidő: 2021-11-15


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )