A kutatási téma háttere:
A motorolajok a belsőégésű motorok működésének elengedhetetlen komponensei. Napjaink egyre szigorodó környezetvédelmi normái egyre jobban átformálják a belsőégésű motorokat. Az új, megnövekedett igények és igénybevételek pedig a motorolajokra is extra terhet rónak. A motorolajok fejlesztése ezért folyamatosan együtt kell járjon a motorok fejlődésével. Ezzel párhuzamosan pedig az elektromos hajtások térhódítása és a sebességváltók növekvő igénybevétele is újításokat igényelnek. Ezért a kenőanyagok minden területén folyamatosak a kutatások és fejlesztések.
A hagyományos olajadalékokat úgy fejlesztették, hogy azok kémiailag fémfelülethez kötődve legyenek képesek tribológiai hatásaikat megfelelően kifejteni. Azonban a gyártástechnológia fejlődésével egyre kevesebb érintkező fém-fém alkatrészpárosítás található a motorok és váltók tribológiai rendszereiben. Ez egyrészt a polimerek térhódításának, másrészt a nemfém bevonatú (kerámia, szén…stb) alkatrészek megjelenésének eredménye. Ez motiválóan hat olyan új motorolajadalékok kutatására, melyek a megváltozott anyagokkal és a megnövekedett igénybevételekkel is stabilan ellátják a feladatukat.
A kutatási téma célkitűzései:
Az egyik ígéretesnek tűnő lehetőség a jövőben a nanoolajok alkalmazása, melyekben egyes adalékok nanoméretű részecskékként találhatóak meg. Ezeket a részecskéket por formájában adják az alapot nyújtó olajhoz. Azonban az egyes szemcsék közötti másodlagos összetartó erők megnehezítik a részecskék szétválasztását és egyenletes eloszlatását. Megfelelő adalékhatást a részecskék azonban csak egymástól szétválasztva képesek kifejteni, így a kutatás egyik fő célja a nanoméretű kerámiával adalékolt motorolajok homogenizálásának fejlesztése. A nanotechnológia napjainkban még igen-igen költségesnek számít ezért kiemelkedően fontos a szükséges nanoadalék mennyiség pontos meghatározása az olajokban. A nanoadalékok pontos működési mechanizmusa egy kevéssé vizsgált terület. A kutatás célja a nanorészecskék tribológiailag kiváltott hatásai mögött álló mechanizmusok vizsgálata.