témavezető: Sipos Tibor
helyszín (magyar oldal): Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék helyszín rövidítés: KUKG
A kutatási téma leírása:
Az Európai Unió valamint a magyar közlekedéspolitika célja is a közúti személysérüléses közlekedési balesetek megelőzése és a halálos kimenetelű balesetek számának nullára való csökkentése. A balesetek megelőzéséhez elengedhetetlen az okozati lánc, az emberi tényező körültekintő módon történő elemzése, hiszen a balesetek sok esetben emberi hibára, rossz döntésekre vezethetőek vissza. Az emberi viselkedéseket, döntéseket leíró modellek Magyarországon, a közlekedésbiztonság területén alig használatosak. A kutatás célja az összefüggések feltárása, előállítása, figyelembe véve a nemzetközi tapasztalatokat is.
Irodalomkutatás, a korábbi eredmények feldolgozása – 1 év.
A közúti személysérüléses balesetek tulajdonságai és az emberi döntések, jellemzők közötti összefüggéseket leíró függvények meghatározása, különös tekintettel a magas nemzetgazdasági veszteséget okozó sérülésekre – 1 év.
A kidolgozott modell verifikálása, kísérleti gyakorlati alkalmazása, majd ezek alapján történő validálása – 1 év.
A kutatás eredményeként a gyakorlatban is jól alkalmazható, korszerű, interdiszciplináris közlekedésbiztonsági döntés előkészítő modellek kerülnek kialakításra, kísérleti alkalmazásra. A kutatás művelése a tanszék részéről nem igényel többlet berendezést.
előírt nyelvtudás: angol vagy német középfok ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): műszaki angol felsőfokú további elvárások: egyetemi szintű matematikai és matematikai statisztikai ismeretek