Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Fischer Szabolcs
Modern szemcsés kiegészítő rétegek zúzottkő ágyazatos vasúti vágányokhoz

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Széchenyi István Egyetem
építőmérnöki tudományok
Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola

témavezető: Fischer Szabolcs
helyszín (magyar oldal): Széchenyi István Egyetem
helyszín rövidítés: SZE


A kutatási téma leírása:

A kutatás célja olyan modern, tovább gondolt, optimalizált szemszerkezetű szemcsés (törtszemcsés, kerekszemcsés, vegyes-kevert) kiegészítő rétegek kifejlesztése, amelyek mind műszaki, mind gazdasági szempontból a legkedvezőbb kialakítást segítik elő zúzottkő ágyazatos vasúti pályákban való alkalmazáskor.
Az optimális megoldáshoz figyelembe kell venni a rétegek szilárdsági-teherbírási, elválasztási, vízzárósági, kapilláris megszakítási tulajdonságait, valamint a nemzeti ásványvagyon adta lehetőségeket is. A gazdasági optimalizálásban a szállítási távolságok, a technológia (gyártástechnológia: pl. keverés; valamint kivitelezési technológia: beépítés) szempontjait is figyelembe kell venni. Számításba kell venni a különböző alternatív megoldásokat is: pl. kötőanyaggal (mész, cement, stb.) stabilizált kiegészítő rétegeket; valamint a geoműanyagok alkalmazását is.
A doktorandusz fő feladatai:
– laboratóriumi vizsgálat-sorozat megtervezése és elvégzése különböző szemcsés keverékeken (statikus tárcsás teherbírásmérések, CBR vizsgálatok, esetlegesen egysíkú és többszintes nyíróládás vizsgálatok),
– amennyiben lehetőség lesz rá, helyszíni, terepi vizsgálatok elvégzése,
– diszkrét elemes modellezések,
– gazdasági és gazdaságossági vizsgálatok,
– folyamatos publikálás nemzetközi, angol nyelvű, min. Q2-es impakt faktoros (WoS Clarivate) folyóiratokban.
Eredményképpen az egyes szemszerkezeti változatok teherbírásra és belső nyírási ellenállásra való gyakorolt hatásait lehet megállapítani, esetlegesen figyelembe véve a feszültségi állapotokat, statikus és dinamikus terheléseket, víztartalmat, stb.
A téma kidolgozása nemzet-gazdaságilag fontos a vasúti pályák olcsóbb és gazdaságosabb, tartósabb vágánygeometriát nyújtó kivitelezése szempontjából, nem kizárólag magyarországi, de tágabb területen is. Az eredmények megfelelő adaptációval átültethetők lehetnek mechanikai stabilizációs útépítési alaprétegek tervezésére és kivitelezésére is.
A terepi mérésekhez és a vágánygeometriai-felépítményi mérésekhez, valamint az adatok felhasználásához a MÁV/GYSEV hivatalos engedélye szükséges, amit a konkrét téma elnyerése után lehet a témavezetőn keresztül kérvényezni.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2021-09-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )