a./ Előzmények:
A XXI században a belsőégésű motorok csak jelentős emisszió csökkentés mellett maradhatnak versenyképesek. A doktori kutatásban ezeknek a lehetőségeit vizsgáljuk az égésfolyamat során. Belsőégésű motorok égési folyamatait általában makroszkopikus modellekkel szokás leírni, amelyek nem, vagy kevés információt adnak, hogy az égés alatt éppen milyen reakciók zajlanak le, így sok lényeges információról nem tudnak számot adni, mint például a károsanyagok keletkezésének mértéke, a befagyott reakciók mivolta, vagy a reakciótermékek.
b./ A kutatás célja:
A kutatás célja olyan részletes égési folyamat és modellek megalkotása, amely kedvezőbb kibocsátási jellemzőkkel rendelkezik a ma elterjedt motorokénál.
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalomkutatás, elméleti
számítások, méretezések, értekezés készítése):
Irodalomkutatás: Az égési folyamatoknál releváns vegyületek, a reakciók, azok dinamikai egyenleteinek feltárása.
Szimulációs modell készítése konkrét motor égési folyamatáról, annak reakcióiról, eredmény vegyületeiről, azok koncentrációjáról, a makroszkópikus termodinamikai jellemzőket is beleértve.
A motor égésfolyamatának fejlesztése ás vizsgálata indikálással és emisszió méréssel motorfékpadon. A szimulációs modell validációja.
Disszertáció készítése, az eredmények publikálása.
d./ A szükséges berendezések (meglévő és beszerzendő bontásban):
Meglévő: GT-Power motorszimulációs szoftver, MATLAB-Simulink, Comsol Reaction Engineering Lab, motorfékpad, AVL Fire, indikáló rendszer
Beszerzendő: Egyhengeres kísérleti motor (IMP pályázatból)
e./ Várható tudományos eredmények:
Belsőégésű motorok új égésfolyamatai, üzemanyagok részletes, reakciókinetikai égésmodellje valós motoron validálva
f./ Irodalom:
A téma hazai és – elsősorban – nemzetközi szakirodalma
előírt nyelvtudás: angol felvehető hallgatók száma: 1