Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Varga Béla
Az MH repülőeszközeiben alkalmazott hajtóművek üzemeltetési, gazdaságossági és környezetvédelmi kérdései

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Nemzeti Közszolgálati Egyetem
katonai műszaki tudományok
Katonai Műszaki Doktori Iskola

témavezető: Varga Béla
helyszín (magyar oldal): KMDI
helyszín rövidítés: KMDI


A kutatási téma leírása:

A tudományos probléma megfogalmazása*

Napjaink repülőipara túlnyomó többségében gázturbinás hajtóművekkel felszerelt légi eszközöket használ. A kerozin égésekor keletkező égéstermékeket vizsgálva a széndioxid és a víz keletkezése elkerülhetetlen velejárója az égésnek. Egy kilogramm tüzelőanyag-fogyasztásra jutó kibocsátás mértéke nem csökkenthető, legfeljebb maga a tüzelőanyag-fogyasztás takarékosabb hajtóművekkel, aerodinamikailag jobb sárkány, szárny kialakítással, forgalomszervezéssel, illetve alternatív tüzelőanyagok alkalmazásával. A többi károsanyag, NOx, CO, el nem égett tüzelőanyag és korom kibocsátásának mértéke viszont jelentősen függ az égőterek kialakításától és ezen keresztül az égés minőségétől. A XXI. század legnagyobb kihívása, a klímaváltozás egyre sürgetőbbé teszi az emisszió csökkentésének lehetőségeit, nem csak a polgári, de a katonai repülés területén is, különös tekintettel a széndioxid kibocsátásra.
Kutatási célkitűzések:

A klímaváltozás, továbbá a fosszilis tüzelőanyagok kimerülése jelentős problémákat vet fel. Erre vonatkozóan már a múlt század nyolcvanas éveiben elindultak olyan kutatások, amelyek alternatív hajtóanyagok felhasználását célozták meg, de ez a tendencia igazán csak napjainkra fejlődhetett ki igazán. A cél, hogy a korszerű számítógépes támogatottságot kihasználva elősegítsük az olyan komplex folyamatok megértését, vizsgálatát, mint a gázturbinás hajtóművek működése és az egyes géprészekben lejátszódó áramlási jelenségek. Ezek segítségével következtetéseket levonni a hajtóművek gazdaságosabb környezetkímélőbb üzemeltetésére.
Tervezett, illetve várható új tudományos eredmények:

A hajtóművek modellezésével előzetes információk állnak rendelkezésünkre mi várható az egyes alternatív tüzelőanyagok felhasználása során a valós hajtóművek működésében. Új üzemeltetési, kiszolgálási eljárások kidolgozása a gazdaságosabb környezetkímélőbb üzemeltetés érdekében.

felvehető hallgatók száma: 2

Jelentkezési határidő: 2021-06-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )