Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Dunai Pál
Emberi tényező a repülésben és szerepének vizsgálati lehetősége korszerű orvos diagnosztikai eszközök alkalmazásával a repülésbiztonság irányítási rendszerének kialakítás

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Nemzeti Közszolgálati Egyetem
katonai műszaki tudományok
Katonai Műszaki Doktori Iskola

témavezető: Dunai Pál
helyszín (magyar oldal): KMDI
helyszín rövidítés: KMDI


A kutatási téma leírása:

A tudományos probléma megfogalmazása:
A kutatás magába foglalja adatgyűjtést és elemzést, új mérési és vizsgálati protokollok kidolgozását és tesztelését, a gyakorlati alkalmazás eredményeinek összesítését és mindennapokban zajló alkalmazás lehetőségeinek módszertanának kialakítását. Az eredmények alapján összeállított vizsgálati módszerekkel egzaktabban tesztelhető a repülésben résztvevők teljesítménye, növekedne a lehetséges beválás prediktív validitása. Teljes körűen lehet diagnosztizálni a várható egyéni teljesítmény sajátosságait az egyének stressz reakcióinak sajátosságai és a rezilianciával kapcsolatos folyamatokat. A vizsgálat tárgyát a pilótanélküli légijárművek operátorainak tevékenysége is képezheti.
A repülés humán tényezőinek vizsgálata több tudományterület eredményeinek integrált alkalmazásán keresztül valósulhat meg. A kutatás célkitűzése a közszolgálati feladatok (katasztrófavédelem, rendvédelem, honvédelem) és az egyéb szakterületeken (ipar, mezőgazdaság, közlekedés) dolgozó repüléssel foglalkozó szakemberek (pilóták és repülésirányítók) kiválasztási, képzési és egészségvédelmi, regenerációs és rekreációs rendszereinek vizsgálata és a fejlesztés lehetséges módjainak kidolgozása és tesztelése. A kidolgozandó rendszer magában foglalja a területeken tevékenykedő szakemberek szakmai felkészítését, a közreműködőként részt vevők folyamatos képzését is. A hosszú távú cél a kidolgozott vizsgálati metodika segítségével a hazai repülő szakember állomány vizsgálatának és a szaktanácsadásnak a tényleges beindítása, és annak folyamatos fenntartása.
Kutatási célkitűzések:
 A humán faktor repülésben elfoglalt helyének mindenoldalú, teljes körű elemzése. Új, a jelenleginél eredményesebb szabályozás elméletének, módszertanának, a lehetséges műszaki háttértámogatás eszközrendszerének és alkalmazási technológiáinak kidolgozása és eljárások kutatása az alkalmazással hatékonyságának növelése érdekében.
 A kidolgozott vizsgálati protokollok, eljárások alkalmazási lehetőségeinek és területeinek virtuális és reális környezetben történő vizsgálatával szignifikánsan igazolni a kutatási eredmények helytállóságát. Ezáltal hozzájárulni kiemelten a repülés hazai rendszerének fejlesztéséhez, új hatékony eljárások kidolgozásával és javaslatával, valamint ezek alkalmazásához kapcsolódó műszaki háttér kialakításával hozzájárulni a légiközlekedés biztonságának és hatékonysági szintjének növeléséhez.
Tervezett, illetve várható új tudományos eredmények:
 Javaslatok megfogalmazása a meglévő alkalmazási eljárások és vizsgálati módszerek korszerűsítésére;
 a kutatott terület eredményeinek felhasználásával új szervezési- és eljárásrendek kidolgozása, korszerű műszaki-technikai megoldások kifejlesztése, adaptálása;
 korábban megoldatlan kérdések megválaszolása, a kihasználatlan képességek beépítése az alkalmazás, illetve a működés folyamataiba;
 a résztvevő kutatók (szakemberek) kompetenciájának növelése a vizsgálat szakterületen.

felvehető hallgatók száma: 2

Jelentkezési határidő: 2021-06-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )