Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Szakály Zoltán
Nudge marketing technikák a fogyasztók egészségmagatartásának formálásában

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Debreceni Egyetem
gazdálkodás- és szervezéstudományok
Ihrig Károly Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola

témavezető: Szakály Zoltán
helyszín (magyar oldal): Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
helyszín rövidítés: DEGTK


A kutatási téma leírása:

A viselkedési közgazdaságtan az egyének döntéshozatalára, annak kimenetelére, valamint ezeknek a gazdasági jelenségekhez való viszonyára fókuszál. A kutatások eredményeként olyan pszichológiai tényezők és hatások, valamint döntési hibák és magatartásformák feltárására kerül sor, amelyek a korábbiaknál lényegesen valósághűbb modellek fejlesztését és alkalmazását teszik lehetővé. E modellek meghatározója, hogy az egyének nem minden esetben önérdekkövetők, hasznosság-maximalizálók, nem rendelkeznek stabil preferenciákkal, valamint nem mindig végeznek pontos költség-haszon elemzést. A döntést rendszerint befolyásolják az érzelmeik, az emlékezetükben lévő információk, de szerepe van a kontextusnak is és a kimenetelt tekintve bizonyos fokú bizonytalanság is érvényesülhet. A nudge a döntéshozók valamilyen irányba történő terelését, ösztökélését jelenti. A nudge-gal összefüggésben jelenik meg a döntéstervezés fogalma, melynek lényege, hogy a döntési helyzetek kialakításánál figyelembe kell venni a magatartástudományi döntéselméletből ismert csapdákat, torzításokat, hibákat. Ennek lényege, hogy az emberek, korlátozott kognitív képességeik és a környezet komplexitásának köszönhetően, nem képesek mindig racionális döntéseket hozni. Amíg a fogyasztói szokások megváltoztatása nehézségekbe ütközik, és szisztematikus munkával jár, addig a környezet egyes elemeinek a megváltoztatása, melyben a fogyasztói döntések végbemennek, gyorsabban és hatékonyabban véghezvihető. Erre nyújthatnak megoldást a nudge marketing különböző technikái. A tudatos és kiegyensúlyozott táplálkozást támogató nudge-ok sok változatot magukban foglalnak, melyek kategorizálására számos példa található a szakirodalomban. Közös jellemzőjük, hogy egyszerű és nem költséges módszerek, amelyek megőrzik a döntéshozók választási szabadságát. Ide tartoznak többek között a különböző tápérték-jelölések vagy például az egység- (adag-) méret változtatások. A kiírt kutatási téma legfontosabb célkitűzése a különböző nudge marketing technikák hatásának elemzése a fogyasztók egészségmagatartásának változására. A kutatási téma módszertani fázisa három részre osztható: a nemzetközi és a hazai szakirodalom elemzése (szekunder piackutatás), kvantitatív és kvalitatív fogyasztói megkérdezések (primer piackutatatás), valamint új modell kialakítása, amely a nudge marketing különböző formáinak hatását (kapcsolatát) írja le az egészségmagatartás változásával. A kutatási téma megvalósulása esetén a következő fontosabb eredmények várhatók: a nudge marketing technikák szakirodalmi hátterének rendszerezése, a viselkedésváltozás és a nudge marketing technikák közötti kapcsolat feltárása primer piackutatási módszerekkel, új modell kialakítása.

előírt nyelvtudás: magyar
ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2020-12-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )