Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Fehér Katalin
Veres Zoltán
Értékorientált MI-adaptációk a gazdaságban és a társadalomban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Pannon Egyetem
gazdálkodás- és szervezéstudományok
Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola

témavezető: Veres Zoltán
társ-témavezető: Fehér Katalin
helyszín (magyar oldal): Pannon Egyetem, Veszprém
helyszín rövidítés: PE


A kutatási téma leírása:

A kutatás középpontjában a kezdeti mesterséges intelligencia vizsgálata áll, kiemelten azok az innovációk, melyek kiállják az adaptáció próbáját és azok, melyek minden várakozás ellenére zsákutcába futnak. A kutatás feladata megvizsgálni, hogy melyek azok a korai MI-fejlesztések, melyeket a jelen gazdasága és társadalma be tud fogadni, hatékonysága igazolható, társadalmi és/vagy etikai értelemben is értékteremtő, különös tekintettel a digitális marketing és az új média esetén.
A társadalomtudományi diskurzus jelentős, feltörekvő területként vizsgálja a digitális transzformációt (Kolbjornsrud et al. 2016) és a mesterséges intelligencia első gyakorlati és kutatási alkalmazásait (Bechmann & Bowker 2019). A kutatási téma ezen belül külön hangsúlyt fektet az értéket képviselő technológiára (Felzmann et al., 2019). Az alapkérdés az, hogy egyes MI-technológiák miért és hogyan adaptálódnak, hogyan terjednek el (Kekale and Hely 2014), míg mások hol akadnak vagy buknak el a piaci vagy társadalmi igény ellenére (Oh 2006). A várakozások és megvalósulások metszetében modellezhetővé, a gyakorlatban is al-kalmazhatóvá válnak az egyes, trendek.
A kutatás célja megvizsgálni, hogy mely feltörekvő MI-technológiák adaptálódnak és komoly várakozások ellenére melyek nem. Kiindulópontot jelentenek ehhez olyan piaci prognózisok, mint a Gartner hype-elemzése (http://www.gartner.com/en/research/methodologies/gartner-hype-cycle) éppúgy, mint az etikai kérdéseket körüljáró MIT Moral Machine kutatás (Awad et al.). A kérdés, hogy milyen előrejelzés működik egyfajta önbeteljesítő jóslatként, s mi az, ami kiter-jesztődik vagy eltűnik a fejlesztések és kutatások sorában a nagyobb visszhang ellenére, lásd például a Google okos szemüveg első hullámát (https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Glass). A digitális transzformáció és az információs ciklusok mintázata kerül a fókuszba (Z. Karvalics 2018). A kutatás alapvető kérdései a fentiek szerint:
•Melyek a rövid távon leggyorsabban adaptálódó digitális marketing gyakorlatok és milyen üzleti-gazdasági környezetben terjednek elsősorban?
•Milyen trendek definiálhatók az új média és a mesterséges intelligencia ötvözése során?
•Milyen társadalmi, kulturális és etikai kritériumok befolyásolják az egyes technológiák elterjedését a digitális transzformáció kontextusában?

A témavezető szakterületre vonatkozó legfontosabb publikációi:
·Feher, K. & Zelenkauskaite, A. (2020) AI in society and culture: decision making and val-ues. arXiv.org > cs > arXiv:2005.02777, Cornell University, https://arxiv.org/abs/2005.02777
·Feher, K. & Boros, I. (2020) Recommendations, best practices and key factors of smart city and smart citizenship. SMART CITIES AND REGIONAL DEVELOPMENT JOURNAL, 4 (1). 37-55.
·Feher, K. (2019) Digital identity and the online self: Footprint strategies – An exploratory and comparative research study, JOURNAL OF INFORMATION SCIENCE 45 Paper: online
·Feher, K. (2018) A mérföldkő elérkezett - okosból intelligens, városból ökoszisztéma, tudásmegosztásból konzultáció, VEZETÉSTUDOMÁNY 49 : 7-8 pp. 52-60. , 9 p.
·Feher, K. (2018) Emberarcú okos-intelligens környezetek. JEL-KÉP: KOMMUNIKÁCIÓ KÖZVÉLEMÉNY MÉDIA : 2 pp. 76-85. , 10 p.

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2020-12-03


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )