Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Fogarassyné Vathy Ágnes
Jelfeldolgozás és járműdinamikai modellek a gépjárműiparban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Pannon Egyetem
informatikai tudományok
Informatikai Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Fogarassyné Vathy Ágnes
helyszín (magyar oldal): Pannon Egyetem, Veszprém, Egyetem u. 10.
helyszín rövidítés: PE


A kutatási téma leírása:

Napjainkban a járműipar a modern gazdaság egyik gerincének tekinthető. Évente közel 100 millió gépjárművet gyártanak világszerte. A szigorodó biztonságtechnikai előírások és az önvezető autózás előtérbe kerülése miatt a járművekben található szenzorok mennyisége folyamatosan növekszik. A biztonsági funkciók (pl.: blokkolásgátló, menetstabilizátor, kipörgésgátló) mellett a vezetéstámogató rendszerek (pl.: sávkövető asszisztens, adaptív tempomat, stb.) használata is mindennapossá vált. A biztonságkritikus rendszerek működésének kulcslépése az, hogy a gépjármű, mint fizikai objektum helyzetét, viselkedését idejében és biztosan ismerjük fel.
Az említett rendszerek működése a gépjárműbe szerelt szenzorok jeleire alapul. Pusztán a jelek azonban nem elegendőek, hiszen megfelelő járműdinamikai modell nélkül hasznavehetetlenek. A biztonságkritikus rendszerek fejlesztése a műszaki tudományok egész tárházát öleli föl: digitális jelkondicionálás és jelfeldolgozás, tématerület-specifikus numerikus matematikai eljárások, járműdinamikai fizikai modellek alkalmazása, szabályozáselmélet stb.
A kutatás során a jelöltnek meg kell vizsgálnia a biztonságkritikus rendszerek modelljeit és fel kell tárnia azok alkalmazhatósági határait. A cél a jelenlegi modellek használhatóságának javítása vagy több jelenséget leíró, így nagyobb biztonságot jelentő modell kifejlesztése. A műszaki tudományok fentebb már említett, széles palettája szerint ebbe a törekvésbe beletartozhat a gépjármű szenzorai által adott jelek megbízhatóságának vizsgálata, a szenzorok ofszetkompenzációja és az alkalmazott numerikus matematikai vagy szabályozástechnikai módszerek határainak kiterjesztése. Mindezt oly módon kivitelezve, hogy a változtatási szándék, mint kutatási eredmény elméletileg megalapozott, bizonyított és a gyakorlatban is felhasználható legyen. Továbbá mindezt oly módon, hogy a kutatás eredményei rövid időn belül az autóipari beszállítók termékeibe is beépíthetők legyenek.

A kutatási téma előzményei az alábbi közleményekben találhatóak
Jazar, Reza. (2014). Vehicle dynamics: Theory and application, second edition. 10.1007/978-1-4614-8544-5.
Yang, Shaopu & Lu, Yongjie & Li, Shaohua. (2013). An overview on vehicle dynamics. International Journal of Dynamics and Control. 1. 10.1007/s40435-013-0032-y.
Pauwelussen, Joop. (2014). Essentials of vehicle dynamics. Essentials of Vehicle Dynamics. 1-309.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2020-09-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )