Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Csiszár Csaba
Mobilitási szolgáltatások elemzési, fejlesztési és integrálási módszerei

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Csiszár Csaba
helyszín (magyar oldal): Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék
helyszín rövidítés: KUKG


A kutatási téma leírása:

a) Előzmények:
A technológiai fejlődés hatására a személyközlekedési rendszer átalakul, új, informatikai alapú, megosztott (pl. ride-sharing, car-sharing) és autonóm járműves mobilitási szolgáltatások jelennek meg. Mindemellett egyre fontosabbak a fenntarthatósági szempontok lokális, regionális és nemzetközi szinten is. Az újszerű megoldások új tervezési és üzemeltetési módszereket igényelnek, illetve sokrétű gazdasági, társadalmi, környezeti hatásuk is van. Az újszerű és integrált szolgáltatások elfogadtatása, népszerűsítése az igények feltárásával és a komplex kapcsolatrendszerek megismerésével, számszerűsítésével végezhető el.
Az utazói elvárások és az informatikai alapú újszerű mobilitási szolgáltatások kutatása hosszú évek óta folyik a Tanszéken. A legújabb kutatási eredményeket a car-sharing, ride-sourcing szolgáltatások és a megosztott autonóm járműves mobilitási szolgáltatások területén publikáltuk. Az eddig elért eredmények alapján a kutatás folytatható és újabb irányokban bővíthető (pl. piaci és társadalmi kérdések vizsgálata).

b) A kutatás célja:
Közlekedés- és területfejlesztési elemzési, értékelési keretrendszer kialakítása, döntéstámogató módszerek fejlesztése (a meglévő közlekedési adatbázisok elemzése alapján).
Az utazók, utazói csoportok és a társadalom fenntartható közlekedéssel szembeni elvárásainak feltárása. Az utazói módválasztással kapcsolatos, és az érzékelt utazási minőséget befolyásoló tényezők elemzése.
Az újszerű-megosztott mobilitási szolgáltatásokhoz és a lágymobilitási formákhoz tartozó közlekedéshálózati elemző módszerek kidolgozása és azok alkalmazása. A jellemző távolság típusokhoz tartozó rész-hálózatok jellemző mutatóinak képzése.
Igényvezérelt és igényalapú mobilitási szolgáltatásoknak (pl. ride-sharing, car-sharing) a többi közlekedési móddal való integrálási lehetőségeinek kidolgozása. Gazdasági és pénzügyi alapú szolgáltatásfejlesztési modellek fejlesztése, alkalmazása.
Az autonóm járművekre épített mobilitási szolgáltatások elemzése és fejlesztési módszereinek kidolgozása, adaptálása. Az autonóm járművek társadalmi hatásainak vizsgálata, a gátló tényezők azonosítása. A szolgáltatás kritikus jellemzőinek feltárása, számszerűsítése. Szolgáltatásfejlesztési modell kidolgozása.


c) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
1. év ● Az okos városok és a smart mobilitás koncepcionális áttekintése az irodalmi források alapján.
● Közlekedési adatbázisok feltárása; elemzési módszerek fejlesztése.
● Utazók, utazói csoportok és a társadalom közlekedéssel kapcsolatos preferenciáinak feltárása az irodalmi források alapján; különös tekintettel a megosztott mobilitási módokra és szolgáltatásokra vonatkozóan.
● Kvantitatív és kvalitatív vizsgálatok az utazók körében
2. év ● Szolgáltatói és utazói szempontokat integráló, informatikai alapú elemzési rendszer fejlesztése.
● Az utazók módválasztásával kapcsolatos döntéstámogató módszerek kidolgozása.
● Közlekedési hálózatelemző módszerek kidolgozása újszerű-megosztott szolgáltatásokhoz.
● Közlekedési rész-hálózatok jellemző mutatóinak képzése.
3. év ● Igényvezérelt és igényalapú mobilitási szolgáltatások elemzése, az utazói preferenciák és a gátló tényezők alapján.
● Szolgáltatási minőség, ár és kereslet összefüggések feltárása, versenyképességi mutatók képzése.
● Az autonóm járművekre épített mobilitási szolgáltatások elemzése, speciális jellemzők azonosítása.
● A szolgáltatás hatásainak feltárása, számszerűsítése.
4. év ● A kidolgozott módszerek, modellek finomítása, további alkalmazási/fejlesztési lehetőségek felmérése.
● Az elméleti és a gyakorlati ismeretek és tapasztalatok szintetizálása.
● Disszertáció megírása.

d) A szükséges berendezések:
A tanszéki számítógépes labor és valamennyi szoftver rendelkezésre áll kutatási célokra.

e) Várható tudományos eredmények:
Az új mobilitási szolgáltatásokat is figyelembe vevő integrált döntéstámogató elemzési-értékelési keretrendszer fejlesztése; megosztott mobilitási szolgáltatásokhoz tartozó hálózatértékelő modellek kidolgozása; újszerű mobilitási szolgáltatásokhoz vállalatfejlesztési modellek megalapozása; társadalmasítás. Két cikk Web of Science adatbázisban szereplő, impakt faktorral rendelkező folyóiratban. Két nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő közlemény.

f) Irodalom: közlekedési rendszertervezés, okos városok, smart mobilitás, közlekedésgazdaságtan, közlekedésföldrajz, közlekedési informatika, közlekedési hálózatok, személyközlekedés, megosztott mobilitási szolgáltatások, autonóm járművek hatásai, autonóm járművekre épített mobilitási szolgáltatások, szolgáltatásmenedzsment, projektmenedzsment, információs és hálózati társadalmak.

előírt nyelvtudás: angol középfokú nyelvvizsga
ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): német vagy francia alapfok
további elvárások: 
személyközlekedési rendszer, újszerű mobilitási szolgáltatások ismerete, jártasság a döntési modellek alkalmazásában, a kutatás és a publikációkészítés alapvető módszereinek ismerete, TDK/OTDK tevékenység, jó informatikai alaptudás

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2020-04-18


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )