Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Zwierczyk Péter Tamás
Vasúti kerék-sín kapcsolat csúszása során kialakuló felületi repedések vizsgálata

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
gépészeti tudományok
Pattantyús-Ábrahám Géza Gépészeti Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Zwierczyk Péter Tamás
helyszín (magyar oldal): BME Gép- és Terméktervezés Tanszék
helyszín rövidítés: GT3


A kutatási téma leírása:

a.) Előzmények
Vasúti járművek fékezése során a modern biztonsági berendezések, mint például a csúszásgátló berendezés bár korlátozza a makroszkopikus csúszás mértékét a kerék fékezése során, de nem szünteti meg teljesen. A csúszás hatására jelentős hőfejlődés zajlik le a kapcsolatban lévő elemek között, amelyek mikrorepedések megjelenéséhez vezethetnek. Ezek a repedések jelentős karbantartási és menetbiztonsági kockázatot jelentenek mind a járművek üzemeltetőinek, mind pedig a infrastruktúra üzemeltetőinek.
b.) A kutatás célja
Egy modellezési eljárás kidolgozása, amely segítségével a repedések kialakulása és terjedése nyomon követhető.
c.) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye
 Repedések kialakulását és terjedését vizsgáló szakirodalom áttekintése. (6 hónap)
 Repedések modellezésének lehetőségeinek feltárása végeselemes környezetben.
(6 hónap)
 Kísérleti környezet lehetőségeinek feltárása szakirodalmi áttekintés alapján, mérési elrendezés megtervezése. (6 hónap)
 Végeselemes modellek kidolgozása a repedések kialakulásának és terjedésének vizsgálatára. (12 hónap)
 Mérések készítése a végeselemes modellek validálására. (6 hónap)
 A kísérleti és a modellezési eredmények összevetése. (6 hónap)
 Értekezés készítése (6 hónap)
d.) A szükséges berendezések
Az elméleti vizsgálatok és a végeselemes számítások feltételei a Tanszéken adottak, míg a kísérleti igazolásra a tanszék biztosítja a mérőgép megépítéséhez szükséges forrásokat.
e.) Várható tudományos eredmények
Numerikus algoritmusok kidolgozása a repedések kialakulásának és terjedésének modellezésére. Tervezési irányelvek és konstrukciós javaslatok összeállítása az optimális kerék-sín kapcsolat érdekében.
f.) Irodalom
Zwierczyk, Péter T ; Váradi, Károly
FE MODELLING OF A COUPLED THERMAL-ELASTIC-PLASTIC ANALYSIS IN A RAIL-WHEEL CONTACT
JOURNAL OF COMPUTATIONAL AND APPLIED MECHANICS 11 : 1pp. 67-76. , 10 p. (2016)
Zwierczyk, P. ; Váradi, K.
Frictional contact FE analysis in a railway wheel-rail contact
PERIODICA POLYTECHNICA-MECHANICAL ENGINEERING 58 : 2pp. 93-99. , 7 p. (2014)
Zwierczyk, Péter T ; Váradi, Károly
Thermal Stress Analysis of a Railway Wheel in Sliding-Rolling Motion
JOURNAL OF TRIBOLOGY-TRANSACTIONS OF THE ASME 136 : 3Paper: 031401 , 8 p. (2014)
Máté, Tamás ; Zwierczyk, Péter T.
A hőtágulás okozta repedés vizsgálata végeselemes módszerrel
GÉP 2018/4 pp. 86-89. Paper: 19 , 4 p.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2019-10-12


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )