témavezető: Zwierczyk Péter Tamás
helyszín (magyar oldal): BME Gép- és Terméktervezés Tanszék helyszín rövidítés: GT3
A kutatási téma leírása:
a.) Előzmények
Vasúti járművek fékezése során a modern biztonsági berendezések, mint például a csúszásgátló berendezés bár korlátozza a makroszkopikus csúszás mértékét a kerék fékezése során, de nem szünteti meg teljesen. A csúszás hatására jelentős hőfejlődés zajlik le a kapcsolatban lévő elemek között, amelyek mikrorepedések megjelenéséhez vezethetnek. Ezek a repedések jelentős karbantartási és menetbiztonsági kockázatot jelentenek mind a járművek üzemeltetőinek, mind pedig a infrastruktúra üzemeltetőinek.
b.) A kutatás célja
Egy modellezési eljárás kidolgozása, amely segítségével a repedések kialakulása és terjedése nyomon követhető.
c.) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye
Repedések kialakulását és terjedését vizsgáló szakirodalom áttekintése. (6 hónap)
Repedések modellezésének lehetőségeinek feltárása végeselemes környezetben.
(6 hónap)
Kísérleti környezet lehetőségeinek feltárása szakirodalmi áttekintés alapján, mérési elrendezés megtervezése. (6 hónap)
Végeselemes modellek kidolgozása a repedések kialakulásának és terjedésének vizsgálatára. (12 hónap)
Mérések készítése a végeselemes modellek validálására. (6 hónap)
A kísérleti és a modellezési eredmények összevetése. (6 hónap)
Értekezés készítése (6 hónap)
d.) A szükséges berendezések
Az elméleti vizsgálatok és a végeselemes számítások feltételei a Tanszéken adottak, míg a kísérleti igazolásra a tanszék biztosítja a mérőgép megépítéséhez szükséges forrásokat.
e.) Várható tudományos eredmények
Numerikus algoritmusok kidolgozása a repedések kialakulásának és terjedésének modellezésére. Tervezési irányelvek és konstrukciós javaslatok összeállítása az optimális kerék-sín kapcsolat érdekében.
f.) Irodalom
Zwierczyk, Péter T ; Váradi, Károly
FE MODELLING OF A COUPLED THERMAL-ELASTIC-PLASTIC ANALYSIS IN A RAIL-WHEEL CONTACT
JOURNAL OF COMPUTATIONAL AND APPLIED MECHANICS 11 : 1pp. 67-76. , 10 p. (2016)
Zwierczyk, P. ; Váradi, K.
Frictional contact FE analysis in a railway wheel-rail contact
PERIODICA POLYTECHNICA-MECHANICAL ENGINEERING 58 : 2pp. 93-99. , 7 p. (2014)
Zwierczyk, Péter T ; Váradi, Károly
Thermal Stress Analysis of a Railway Wheel in Sliding-Rolling Motion
JOURNAL OF TRIBOLOGY-TRANSACTIONS OF THE ASME 136 : 3Paper: 031401 , 8 p. (2014)
Máté, Tamás ; Zwierczyk, Péter T.
A hőtágulás okozta repedés vizsgálata végeselemes módszerrel
GÉP 2018/4 pp. 86-89. Paper: 19 , 4 p.
felvehető hallgatók száma: 1
Jelentkezési határidő: 2019-10-12
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).