témavezető: Zwierczyk Péter Tamás
helyszín (magyar oldal): BME Gép- és Terméktervezés Tanszék helyszín rövidítés: GT3
A kutatási téma leírása:
a.) Előzmények
A kipufogó fék súrlódó elemeiben működés során olyan kopások keletkeznek, amelyek kedvezőtlenül befolyásolják a fék működését és egyúttal növelik/növelhetik a környezet szennyezését is.
b.) A kutatás célja
A fő cél a kopás mérése és előrejelzése.
c.) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye
Meg kell határozni a kopás szempontjából kritikus helyeket, mérési eljárást kell kidolgozni a leválasztott anyagmennyiség meghatározására és egy olyan mechanikai matematikai modellt kell felépíteni, amellyel megadott üzemi viszonyoknak megfelelő kopás becsülhetővé válik.
Elvégzendő feladatok időigénye:
Szakirodalom kutatás (6 hónap)
Kipufogó fékek működésének és kopásának megismerése/elemzése (3 hónap)
Mérési eljárás kidolgozása (3 hónap)
Mérések elvégzése (3 hónap)
Mechanikai/matematikai modell kidolgozása (6 hónap)
Kopásszimulációk elvégzése (6 hónap)
Mérési és szimulációs eredmények összehasonlítása (3 hónap)
Modell felülvizsgálata, szükség szerint újabb kopásszimulációk elvégzése, eredmények publikálása (6 hónap)
Disszertáció összeállítása (12 hónap)
d.) A szükséges berendezések
Az elméleti vizsgálatok és a végeselemes számítások feltételei a Tanszéken adottak, míg a kísérleti igazolásra a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. a mérőberendezést biztosítja.
e.) Várható tudományos eredmények
Újszerű mérési és kopás előrejelző módszer kerül kidolgozásra.
f.) Irodalom
Zwierczyk, Péter T ; Váradi, Károly
FE MODELLING OF A COUPLED THERMAL-ELASTIC-PLASTIC ANALYSIS IN A RAIL-WHEEL CONTACT
JOURNAL OF COMPUTATIONAL AND APPLIED MECHANICS 11 : 1pp. 67-76. , 10 p. (2016)
Zwierczyk, P. ; Váradi, K.
Frictional contact FE analysis in a railway wheel-rail contact
PERIODICA POLYTECHNICA-MECHANICAL ENGINEERING 58 : 2pp. 93-99. , 7 p. (2014)
Zwierczyk, Péter T ; Váradi, Károly
Thermal Stress Analysis of a Railway Wheel in Sliding-Rolling Motion
JOURNAL OF TRIBOLOGY-TRANSACTIONS OF THE ASME 136 : 3Paper: 031401 , 8 p. (2014)