témavezető: Számel László
belső konzulens: Vajda István
helyszín (magyar oldal): Villamos Energetika Tanszék helyszín rövidítés: VET
A kutatási téma leírása:
A kutatási téma leírása:
A villamos hajtásrendszerek tervezése egyre összetettebb feladat az elektromobilitás területén, főként az alkalmazás-specifikus elvárások, a széles tartományban változó igénybevételek és a gazdaságossági kérdések miatt.
A járműhajtási feladatokra alkalmazott forgógépekkel szemben számos ellentmondásosnak tűnő követelményt támasztanak, ezért a megfelelő koncepció kiválasztása kulcsfontosságú kérdés a hajtáslánc szempontjából.
Ezek a követelmények a klasszikus tervezési eljárásokkal, a gép és a hajtás szétcsatolásával nehézkesen, vagy olykor egyáltalán nem teljesíthetők.
A korszerű számítási és szimulációs módszerek manapság már lehetővé teszik egy adott villamos jármű hajtásláncának integrált analízisét és tervezését. A gép- és hajtásoldalon egyaránt felmerülő alternatív megoldások minőségi vizsgálata megkívánja a számítógépes eszközök nagyfokú automatizáltságát. A hajtáslánc optimális tervezésének érdekében szükséges a célfüggvények és a korlátozások alkalmas megválasztása is. A probléma természetéből eredően az optimum meghatározása a multidiszciplináris tervezés-optimalizálás módszerével történik.
A doktorandusz feladatai:
1. Végezze el az elektromobilitásban alkalmazható villamos forgógépek komparatív analízisét.
2. Dolgozzon ki módszereket a fluxusút alapelv és a gerjesztési mód optimális kiválasztására.
3. Vizsgálja a korszerű irányítási stratégiákat a gép-specifikus tulajdonságok figyelembevételével.
4. A forgógép-topológia és az irányítási stratégia optimális illesztésének vizsgálatához készítsen szimulációs eszközt, az elektromágneses térszámítás és a dinamikus hajtásmodell csatolásával.
5. Dolgozzon ki általánosítható hajtáslánc optimalizálási eljárást és adaptálja konkrét problémára.
6. Vizsgálja meg az eredmények skálázhatóságát.
előírt nyelvtudás: angol felvehető hallgatók száma: 1