Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Abonyi- Tóth Andor
A robotika szerepe a természettudományos tantárgyak oktatásában

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem
informatikai tudományok
Informatika Doktori Iskola

témavezető: Abonyi- Tóth Andor
helyszín (magyar oldal): ELTE IK
helyszín rövidítés: ELTE


A kutatási téma leírása:

Az IKT eszközök mindennapi életünkben való megjelenése és az ezzel összekapcsolódó oktatási elvárásokkal kapcsolatosan felmerülő problémák egyik megoldása lehet a robotika és az ehhez kapcsolódó eszközök oktatásban való alkalmazása. A robotika témaköre szorosan kapcsolódik az úgynevezett STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics, azaz természettudományok, technológia, mérnök tudományok és matematika) területekhez, melyek együttes kezelése a tudástranszfer problematikájának egyik alapját is kezelheti.

A robotok és ezekhez kapcsolható eszközök programozása során megjelenhetnek és könnyebben megfoghatóak olyan valós világban fellelhető jelenségek, mint például a párhuzamos folyamatok (szálak) végrehajtása, a valós világ fizikai behatásai (érzékelések, fényviszonyok, terepviszonyok, határok és lehetőségek). A problémamegoldás, kritikus gondolkodás, folyamatok megfigyelése, nyomon követése, konklúziók levonása és megfogalmazása több természettudományos (és bölcsészeti) területen is fontos elvárást jelent. A robot irányítása közben ezek a készségek, képességek alakulása, fejlődése is jelentős lehet. Szükség van matematikai tudásra is, hiszen adatok kiértékelése, számolások elvégzése, a szögek ismerete, számolása nem csak papíron jelenhetnek meg, de azonnal láthatóvá válik egy-egy hibás számítás eredménye – illetve meglátható, milyen problémákhoz vezethetnek ezek.

A PHD kutatás során egy kompetitív elemzést kell készíteni az elérhető eszközökről, azok oktatásban való használatának lehetőségeiről, valamint ezen eszközök használati lehetőségeit is elemezni szükséges a természettudományos tantárgyakra koncentrálva. Ezen kívül egy olyan integrált pedagógiai program kidolgozása és beválásvizsgálata is feladat, melyen keresztül, a programozási előismerettel nem rendelkező diákok, élményszerűen sajátíthatják el a programozás alapjait úgy, hogy eközben egy adott természettudományi terület bizonyos témakörét is érintik a program egyes részein, ezáltal is mélyítve a rendszerszemléletet és az egyes természettudományok közti összefüggések megértését.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2019-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )