Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Németh Balázs
Autonóm járműirányítási rendszerek döntéshozási rétegeinek kutatása irányításelméleti és gépi tanulásra épülő módszerekkel

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Németh Balázs
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
helyszín rövidítés: KJIT


A kutatási téma leírása:

A doktori téma az autonóm járművek döntéshozási rétegeinek kutatására irányul. A kutatás során szükséges a modern irányításelmélet és a gépi tanulási módszerek eredményeinek az ötvözése.
a./ Előzmények: Az emberi vezetői szerepek változásával az intelligens járműirányítási rendszereket szükséges kiegészíteni a hagyományos szabályozási jellemzőkön kívül döntési mechanizmusok meghozatalára képes algoritmusokkal. Az autonóm jármű döntési rétegeinek jellemzői hatással lehetnek az irányítástervezésre csakúgy, mint a tervezett irányítás minősége a döntési algoritmusban alkalmazott valószínűségi jellemzőkre. Mindazonáltal a robusztus és lineáris/nemlineáris irányítástervezési módszertan eszköztára és az általa létrehozott megoldás struktúrák jelentősen eltérhetnek a gépi tanulással elérhető eredményektől. Ennek megfelelően a különböző módszertanok ötvözése a feladat megfogalmazását és megoldását tekintve egyaránt nehéz matematikai feladat.
b./ A kutatás célja: A PhD kutatás során egy módszertant szükséges kidolgozni, ami biztosítja a döntéshozási rétegek olyan integrációját a járműirányítási rendszerbe, amivel a zárt rendszer stabilitása és előírt minőségi jellemzői egyaránt biztosíthatók.
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
1. év: Az irodalomban publikált módszerek áttekintése és elemzése. A döntéshelyzetek vizsgálata, az értékelés valószínűségi alapú megközelítéseinek formális feltárása.
2. év: Egyedi járműszintű, valamint lokális forgalmi célfüggvények meghatározása. Többkritériumos optimalizálási probléma megfogalmazása. Gépi tanulásra épülő döntési és irányítási algoritmusok áttekintése, módszertan kiválasztása, a döntési réteg tervezési módszertanának kidolgozása.
3. év: Döntési és irányítási rendszerek integrált tervezésének kidolgozása, a gépi tanulásra épülő algoritmusok robusztussági kérdéseinek analízise egyedi járművek és több jármű viszonylatában.
4. év: A módszertan alkalmazása autonóm járműirányítási feladatokra. Eredmények demonstrálása. PhD értekezés megírása.
d./ A szükséges berendezések: Az irányítási módszerek szimulációs vizsgálatához Matlab/Simulink, CarSim és CarMaker szoftverekre van várhatóan szükség, amiket a Tanszék és az MTA SZTAKI biztosít.
e./ Várható tudományos eredmények: Hierarchikus struktúrájú integrált tervezési módszertan gépi tanulásra épülő döntési rétegek és irányításemléleti alapokon nyugvó szabályozási rétegek számára.

előírt nyelvtudás: angol
további elvárások: 
járműmechatronikai és irányításelméleti alapismeretek

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2019-06-06


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )