témavezető: Tóth Péter
helyszín (magyar oldal): ELTE PPK Budapest, Kazinczy u. 23-27 helyszín rövidítés: Kazy
A kutatási téma leírása:
A problémamegoldó képesség, illetve a problémamegoldó gondolkodás, igen gazdag hazai és nemzetközi szakirodalommal rendelkezik, mind a pedagógia, mind pedig a pedagógiai pszichológia területén (pl. Lénárd, 1971; Barrows – Tamblyn, 1980; Gallagher – Workman, 1993; Molnár, 2005 és 2012; Nagyné, 2006; Funke – Frensch, 2007; Soden, 2013; Robertson, 2016). Számos indikátorát vizsgálták már az elmúlt 40-45 évben (pl. az előzetes tudás problémamegoldásban játszott szerepe; jól és rosszul definiált problémák; az intelligencia, a kreativitás és a döntéshozatal kapcsolata a problémamegoldással; a gondolkodási műveletek szerepe a problémamegoldásban, probléma alapú tanulás), a kísérleti személyek felölelik az oktatás széles spektrumát (általános iskolai tanulók, középiskolások, egyetemisták, felnőttképzés résztvevői stb.).
Az Európai Képzési Alapítvány Tanácsadói Fóruma még a ’90-es években egy kutatás során kategorizálta az oktatás során fejlesztendő kulcskompetenciákat, melyek között hangsúlyosan szerepelnek a munkavállalási kompetenciák (soft skills). Rámutattak arra, hogy például a problémamegoldó gondolkodás, a következtetés és döntéshozatal, a kreativitás, illetve az érzelmi intelligencia különös jelentőséggel bírnak a munkához jutás, illetve a munkahely megtartása során. Éppen ezért fontosak e kompetenciák fejlettségének, illetve kapcsolatrendszerüknek a vizsgálata, illetve fejlesztésük hatékony módszereinek identifikálása.
A kutatás célja egyrészt a munkavállalási kompetenciák hazai és nemzetközi irodalmának szintézise, különös tekintettel a problémamegoldó gondolkodásra, másrészt mérőeszközök és mérési módszerek kidolgozása, illetve adaptálása a problémamegoldó gondolkodás fejlettségének vizsgálatára a műszaki szakképzés vagy felsőoktatás területén, végül pedig módszertani ajánlások megfogalmazása a kompetencia fejleszthetőségét illetően.