témavezető: Tevesz Gábor
helyszín (magyar oldal): Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék helyszín rövidítés: AUT
A kutatási téma leírása:
Az önvezető járművek fejlesztése meglehetősen kurrens és intenzíven kutatott tudományterület, amely rengeteg komplex probléma megoldását követeli meg az autóipari előírásoknak megfelelő robusztus módszerekkel. Az irányítási architektúra legfelső szintjét tekintve a középső és talán leginkább komplex rétegét képezik az autonóm jármű viselkedését megtervező algoritmusok, amelynek „felső”, a környezetérzékelési eredményeket közvetlenül feldolgozó modulja a jármű körül kialakult forgalmi szituáció részletes elemzése. Elképzeléseink szerint ezen a szinten már egy absztrakt világmodellel dolgozunk, amelyet a környezetérzékelést végző réteg állít elő számunkra. A világmodell egyes paramétereinek, változóinak elérhetősége, ill. ezek minősége, megbízhatósága erősen függ a felhasznált szenzorok és algoritmusok teljesítményétől, ezért a téma keretein belül szükséges a modern szenzorok (lidar, radar, kamera, ultrahang-szenzorok), azok jeleit feldolgozó illetve fuzionáló algoritmusok potenciálisan elérhető minőségi mutatóinak vizsgálata, illetve ezek figyelembe vétele a szituáció-kiértékelő algoritmusok tervezése során. Mivel a szituációelemzés egy döntéselőkészítő folyamat, amelynek során a környezetünkről szerzett információk alapján igyekszünk biztonsági és stratégiai szempontból a megfelelő irányba befolyásolni a lehetséges döntéseket, a kutatómunka során el kell mélyülni az autóiparban kutatott viselkedéstervező algoritmusok működésében. A feladat részét képezi a szituáció osztályozó algoritmusok valós idejű alkalmazhatóságának, valamint a kiértékelés pontosságához kapcsolódóan szóba kerülő optimalizációs kérdéseinek vizsgálata.
Jelen kutatás célja olyan elméleti megközelítések megalkotása és verifikálása, amelyek az elérhető környezeti információk figyelembevételével képesek minél komplexebb helyzetekben, valós időben megállapítani az aktuálisan érzékelt forgalmi helyzetből kiinduló lehetséges manőverek (trajektóriák) potenciális kimenetelét, figyelembe véve a saját jármű dinamikai képességeit és a környezeti ágensek várható viselkedését.