Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Jancsik András
Döntési kritériumok és folyamatok napjaink turizmusában

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Gazdasági Egyetem
gazdálkodás- és szervezéstudományok
Vállalkozás-és Gazdálkodástudományi Doktori Iskola

témavezető: Jancsik András
helyszín (magyar oldal): Budapesti Gazdasági Egyetem
helyszín rövidítés: BGE


A kutatási téma leírása:

A fogyasztói döntéshozatal megismerése a marketingstratégia sarkalatos pontja. A döntésho-zatal részét képező folyamatok komplexitása miatt a jelenség feldolgozása többnyire modellal-kotás révén történik. A turisztikai fogyasztói magatartást leíró modellek hagyományosan raci-onális döntéshozóknak tekintik a turistákat. E modellek egyik alapfeltevése, hogy a döntések egy meghatározott folyamatot követnek az attitűd kialakulásától a szándék konkretizálásán át a cselekvésig. A modelleket számos kutató komoly kritikával illeti, megkérdőjelezve alapfelte-véseiket.
Az egyik fő kifogás az ilyen modellekkel szemben, hogy azok képtelenek megragadni a turisz-tikai döntéshozatal komplexitását, amely ilyen döntések meghozatalának speciális körülménye-iből fakad. A komplexitás főként annak tulajdonítható, hogy a döntéshozatali folyamat szá-mos részdöntés meghozatalát feltételezi az utazás különböző elemeivel kapcsolatban, melyek közül néhány az utazás előtt, míg számos más a helyszínen való tartózkodás során esedékes. Továbbá ezek a modellek nem veszik figyelembe a két- vagy többszereplős döntéseket, ame-lyek általánosnak számítanak a turizmusban. Végül, a komplexitást az is fokozza, hogy számos döntést jelentős mértékben befolyásolnak a helyzeti tényezők. Az ilyen szintű összetettség csak a döntéshozatali folyamatok tartalmára összpontosító vizsgálattal tárható fel.
A döntési modellekkel szembeni másik jellemző kritikai észrevétel az, hogy azok nagy része vélhetően az utazási döntések körültekintő megtervezésének feltételezésén nyugszik. Ugyan-akkor egyre több kutatási eredmény vonja kétségbe ezt a feltételezést, vagyis a valóságban a turisztikai döntések tervezett, nem tervezett és impulzusvásárlásokat is eredményeznek. Ahogy az utazás sokaknál a gyakran vásárolt javak közé kerül, azaz egyre inkább a mindenna-pi élet részévé válik, úgy lesz egyre indokoltabb az utazási döntések rutinszerű elemeit mé-lyebb vizsgálat alá vonni, különös tekintettel a döntést befolyásoló impulzusok növekvő meny-nyiségére (lásd spontán és célzott elektronikus tartalmak).

előírt nyelvtudás: angol

Jelentkezési határidő: 2019-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )