témavezető: Hidasi Judit
helyszín (magyar oldal): Budapesti Gazdasági Egyetem helyszín rövidítés: BGE
A kutatási téma leírása:
Noha csak néhány évtizede kialakult fogalomról van szó, de a soft-power térhódításának vagyunk tanúi. A hatalomszerzés klasszikus módszerei mellett a mai versengő világban egyre erősebb befolyást törekszenek az egyes országok elérni annak érdekében, hogy önmaguk iránt érdeklődést, elismerést keltsenek. Erre azért van szükség, mert az országimázs építés elengedhetetlen eszköz a nemzetközi szintéren a megfelelő pozíció kivívásához. Ez az egyik előfeltétele annak, hogy többek között az adott ország a gazdasági, vállalkozói és üzleti életben is elismerést vivjon ki magának. A gazdasági és üzleti diplomácia szakembereinek a feladata ez a pozíció-javítás, ami a bejövő befektetésektől kezdve, a nemzetközi gazdasági kapcsolatok építésén át a külföldi beruházásokig sok területen tud hozamot produkálni. Ebben a folyamatban a soft-power eszközeit is érdemes aktívabban mobilizálni. A soft-power gyakorlásához azonban országoktól függően más és más, kulturálisan determinált eszközt és módszert lehet felhasználni. Ennek az eszköztárnak a megismerése, a soft-powerben rejlő lehetőségeknek a gazdasági és üzleti szempontú felhasználása igéretes fejlesztési lehetőség. Más országok kultúraspecifikus soft-power eszközeinek a megismerése és tanulmányozása révén hazánk lehetőségeinek a bővítése, a még nem kiaknázott potenciálok innovativ feltárása és végső soron alkalmazása a cél.