Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Lantos Béla
Embernélküli földi, légi és vízi járművek irányításának és formációban haladásának korszerű tervezési módszerei

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
informatikai tudományok
Informatikai Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Lantos Béla
helyszín (magyar oldal): Irányítástechnika és Informatika Tanszék
helyszín rövidítés: IIT


A kutatási téma leírása:

Az önálló működésre képes embernélküli földi (UGV), légi (UAV) és vízi (UMV)
járművek, valamint az ezekből álló járműegyüttesek formációban való haladásának irányítása
a nemlineáris dinamikus rendszerek irányításelméletének körébe tartozik, integrálja számos
más terület tudását, kutatása a nemzetközi trendek középpontjában áll. Központi témája a
különféle járművek (mobilis robotágensek) egységes elvek alapján történő modellezése,
identifikációja es irányítása, az ágensek alulaktuált jellegét és az akadályokat is figyelembe
vevő pályatervezés, a speciális érzékelőkre, mozgásanalízisre és sztereo képfeldolgozásra
épülő navigáció, a gyors irányítási célú kommunikáció és a rendszeroptimalizálás, valamint
több jármű formációban haladásának koordinált irányítása statikus és mozgó akadályok
esetén. A célok megvalósítására a nemlineáris szabályozáselmélet modern irányzatai
(robusztus és adaptív módszerek, optimális prediktív irányítás, játékelmélet), differenciális
GPS technikán és képfeldolgozáson alapuló intelligens navigációs módszerek kerülnek
alkalmazásra. A cél ezeken a területeken (új tervezési módszerek és algoritmusok kidolgozása
a valósidejű elvárások betartásával. Az eredmények miniatűr mintarendszereken kerülnek
bemutatásra korszerű beágyazott processzorok és érzékelők bázisán.
Ezek alapján a kutatás fő célja a földi, légi és vízi járművek esetére egységes
rendszertechnikai elvek alapján tervezhető irányítási módszerek kifejlesztése.
Megvizsgálandók a formációban haladás, a koalíciók közötti optimális stratégiaválasztás, a
távolról történő kapcsolattartás és a valós idejű képfeldolgozás lehetőségei. A tapasztalatok
alapján autonóm beágyazott irányítási rendszerek fejleszthetők ki közúti járművek
automatikus akadályelkerülésére, 4-rotoros helikopterek, továbbá felszíni és vízalatti hajók
irányítására és formációban haladására korszerű irányítástechnikai fejlesztő eszközök,
beágyazott processzorok, GPS/JMS szenzorok, valamint képfeldolgozási hardware és szoftver
eszközök felhasználásával.
A képzés során a jelölt bekapcsolódik a Tanszék oktató és kutató munkájába. Az értekezés
készíthető angol nyelven is.

előírt nyelvtudás: Angol
további elvárások: 
angol nyelvismeret, jártasság a szabályozástechnikában és a szoftver technológiában

felvehető hallgatók száma: 2

Jelentkezési határidő: 2018-07-31

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )