Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Ruttkay Zsófia
Digitális technológiák alkalmazásai a kulturális örökségközvetítésben

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
művészettudomány
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Doktori Iskola

témavezető: Ruttkay Zsófia
helyszín (magyar oldal): MOME Z épület, 1111 Budapest, Bertalan Lajos utca 2.
helyszín rövidítés: MOMEZ


A kutatási téma leírása:

A múzeum hagyományosan a kulturális örökség és tudás tárháza, és az egy életen át való tanulás helyszíne. Manapság világszerte az interaktív digitális technológiák alkalmazásával (is) megújul mindkét funkciója. A technológiák sora a 3d számítógépes modellezés, kibővített valóság, szenzorokkal összekapcsolt multimédia vagy kinetikus berendezések, mobil eszközök, az internet, a közösségi médiák, sőt a számítógépes játék is. Ezek sokféle szolgálatot nyújthatnak, mint: újféle, felfedést inspiráló bemutatás, a múzeumi látogatás élménnyé tétele, új tanulási és a közönséggel való kapcsolattartási formák, a kiállítás kibővítése térben és időben, de a feltárás, restaurálás, tudományos kutatás eszközéül is szolgálhatnak. A múzeum épületén és intézményén kívül a levéltár, a film- vagy zene archívum, sőt maga az épített környezet is a – részben felfedezésre, kiaknázásra váró - kulturális örökségközvetítés helyszínei. Miközben sikeresen zajlik a múzeum XIX századi eszményének és gyakorlatának az ilyenfajta megújulása, Magyarországon ez a folyamat még éppen csak elkezdődött. A kutatás célja a lehetőségek feltérképezése, néhány saját eredeti terv készítése, és azok gyakorlati kipróbálása valamely hazai intézményben. Külön kutatási feladat lehet a múzeumokban (illetve azok webes felületén) egyre gyakoribb számítógépes játékok alkalmazott művészi, design szempontú kritikai elemzése, és a mai gyakorlatot vizuálisan és az interakció és dramaturgia szempontjából meghaladó játék tervezése a legújabb eszközökre.
Az egyre szaporodó alkalmazások már azt is lehetővé tennék, hogy egy doktori kutatás elemezze és feldolgozza egy vagy több alkalmazás „hozadékát”, a látogatói élmény, tudásközvetítés, látogatók megszólítása és a marketing területeket vizsgálva.

Tematikai vázlat:
1. A nemzetközi gyakorlat alapján az interaktív technológiák alkalmazásainak áttekintése.
2. Korunk digitális technológiáinak és kommunikációs lehetőségeinek megismerése.
3. Saját érdeklődési terület, fókusz keresése (tematika – technológia – cél korosztály), további munkaterv.
4. 2-3 alkalmazás tervezése vagy kiválasztása.
5. Az alkalmazások kísérleti jellegű megvalósítása, és dokumentált bemutatása.
6. Az előző évi alkalmazásokból a mestermunka kiválasztása, részletes specifikálása egy hazai múzeummal együttműködve.
7. A témához kapcsolódó példák és szakirodalom elmélyült megismerése.
8. Az alkalmazás megvalósítása.
9. A munka tudományos fórumon publikálás.
10. Az interaktív alkalmazás kiértékelése, hatásának mérése.
11. Az alkalmazás további lehetőségeinek feltérképezése, ezek technológiai hátterével együtt.
12. Összefoglaló tanulmány – esettanulmány, irányelvek, trendek felvázolása.

További közlemények:
A munkák megvalósításához külső informatikus szakember vehető igénybe.
A témához több hallgató is készíthet egymást kiegészítve DLA munkát.
A jelentkező hátterétől és választott irányától függően, szükség lehet arra, hogy egy művésztanár vagy művészetpedagógus témavezetővel közösen lássuk el a munka irányítását.

felvehető hallgatók száma: 5

Jelentkezési határidő: 2018-06-01


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )