témavezető: Vörös Mihály László
helyszín (magyar oldal): Szent István Egyetem helyszín rövidítés: SZIE
A kutatási téma leírása:
A nemzetközi turizmus statisztikák szerint az élelmiszer teszi ki a turizmusköltések több mint egyharmadát. Ezen túlmenően a kiváló minőségű, eredeti, ill. helyi élelmiszer és bortermékek speciális hajtóerőt jelentenek a turizmusfejlesztés számára. A turisták növekvő érdeklődéssel vesznek részt minőségi étel és borkóstoló eseményeken, gasztrofesztiválokon, vásárokon, helyi termelői piacokon stb. A gasztroturizmus, mint alternatív turizmusforma – a tömegturizmustól elkülönülve - gyors ütemben fejlődik az egész világon. Olyan időtöltést jelent, amelynek révén a turista mindenféle, számára rokonszenves, autentikus és emlékezetes kulináris élményekhez, tapasztalatokhoz kíván hozzájutni, akár külföldön, belföldi régióban, vagy helyben utazik. Ezen túl nagyon fontos marketing funkciót tölt be két alapvető szempontból: egyrészt hozzájárul ezeknek a termékeknek az értékesítéséhez az adott desztinációban, térségben másrészt, előmozdítja a szezonalítás elkerülését, csökkentését miután folyamatosan az egész év során végezhető. A kis és középvállalkozások (KKV) sikerességének, versenyképességének javításán keresztül pedig fontos gazdasági és társadalmi előnyöket képes biztosítani országos, regionális és helyi szinteken egyaránt. Aktuális kutatások alátámasztása szerint számos - EU (OEM, OFJ, HKT) vagy nemzeti védelem (HÍR, Hungarikum stb.) alatt álló – hagyományos élelmiszer vagy bortermék ismertsége és promóciója nem kielégitően sikeres a hazai vagy külföldi piacokon jelen lévő fogyasztók körében. Következésképp, a termékek fogyasztók által elvárt jellemzőinek és minőségi követelményeinek tudományos igényű újra vizsgálata szükséges a promóciót megelőzően. Továbbá, a helyi étkezési kultúra, gasztronómia örökség valamint a tipikus, eredeti, ill. helyi hagyományos minőségi élelmiszer és bortermékek – mint eladható rurális értékek és attrakciók - feltárásával, azonosításával és integrálásával régióra adaptált, fejlett élelmiszer- és gasztroturizmus csomagokat lehet kezdeményezni és megvalósítani. Ennek érdekében innovatív régiómarketing portfoliók tervezése, kifejlesztése és alkalmazása is szükséges a legmodernebb digitális és web-marketing kommunikációs eszközök hasznosítására alapozottan. A gaszroturizmus ideális médiát képez a vidéki turizmus desztinációk hazai és nemzetközi ismertségének növelése és hatékony promóciója számára, amely jelentős mértékben járul hozzá a fenntartható térségfejlesztéshez.
felvehető hallgatók száma: 2
Jelentkezési határidő: 2018-05-31
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).