Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Szalay Zsolt
Kritikus közlekedési tesztkörnyezet a magasan automatizált és autonóm járművek számára

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Szalay Zsolt
helyszín (magyar oldal): Gépjárműtechnológia Tanszék
helyszín rövidítés: GJT


A kutatási téma leírása:

Előzmények: A most használt jelzésrendszerek még egy darabig biztos jelen lesznek a közlekedésben. A jelzések és a környezet helyes érzékelése, nemcsak a jelen, de a jövő közlekedésére nézve is nagy jelentőséggel fognak bírni. Különösen azért, mert már történt halálos kimenetelű baleset a környezet helytelen értelmezéséből.

A kutatás célja: Az autonóm járművek elterjedésével a jelzésrendszerek és környezet érzékelése a jármű irányításával együtt bizonyos körülmények között átkerülhet a járműhöz. A kutatás célja vizsgálni a jelenleg használt és újonnan fejlesztett autonóm rendszereket, illetve ezek milyen hatással vannak a közlekedésre. A minél pontosabb és megfelelőbb önvezető rendszerek létrehozásához szükséges tényezőket megtalálni, a humán vezetők és az eddigi rendszerek gyengepontjai alapján. Megvizsgálni, hogy az autonóm rendszerek adatbázisa, mely jelzésekre terjed ki. Továbbá megtalálni a megfelelő tesztelésükhöz és értékelésükhöz szükséges protokollokat és szempontrendszert, hogy a kidolgozott validálási módszerek beintegrálhatók legyenek a létrejövő zalaegerszegi tesztpályán. Megtalálni azokat a közlekedési helyzeteket, amelyek gondot okozhatnak az autonóm rendszereknek. A tesztkörnyezet segítségével fejlesztési lehetőségeket keresni a problémák megoldására.

Elvégzendő feladatok:
Irodalmi áttekintés. Szakirodalom és a vonatkozó nemzetközi jogi szabályozás áttekintése, feldolgozása.
Az automatizáltsági fok függvényében olyan eljárások, vizsgálati módszerek kialakítása, melyek alkalmasak alábbi kérdések megválaszolására:
- Megfelelően fel tudta ismerni a jármű a jelzést, környezetét, hogy reagált rá?
- Milyen távolságról érzékeli a jármű a jelzést és a környezetét?
- Milyen jelzéstípusok és hány darab érzékelésére van szüksége az automatizált járműnek a megfelelő, biztonságos működéshez?
- Milyen tényezők befolyásolják a járművet az érzékelésben, milyen hatással vannak a közlekedésre?
- Mennyi időre van szüksége az érzékelésre és reagálásra egyaránt?
- Milyen gyengepontjai vannak az autonóm rendszereknek és ezeket hogyan, milyen tesztekkel lehet kideríteni?
- Milyen tesztek lennének célszerűek a zalaegerszegi tesztpályán, egy autonóm rendszerrel rendelkező járműnek ahhoz, hogy minősítést kapjon?
- Milyen kategóriák szükségesek az önvezető rendszerek minősítéséhez, a tesztek teljesítéséhez, milyen értékelést, minősítést kaphatnak ezek a rendszerek?

Várható tudományos eredmények: A kutatás különböző típusú és számú jelzésrendszerek, illetve a közlekedési környezet bizonyos szintű felismerésével felmerülő kérdések, a pontos felismeréshez szükséges tényezők megtalálásához felhasználható módszerekkel, technológiákkal kapcsolatban hoz új tudományos eredményeket.

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2018-08-24


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )