Előzmények: A járműiparban alkalmazott kötéstechnológiáknak együtt kell fejlődniük az alapanyagok újszerű kombinációival. A kötőanyag és a szubsztrát közötti kapcsolat minőségét sok esetben a kötési rendszerben kialakuló nedvesedési, határfelületi viszonyok szabályozzák. Annak érdekében, hogy javítani tudjunk az eljárásokon módosítanunk kell ezeket a jelenségeket. A Gépjárműtechnológia Tanszéken már évek óta foglalkozzunk nedvesedés elméleti kutatásokkal. Eddigi eredményeink alapján, azt tapasztaltuk, hogy különböző felületmódosítási eljárások befolyásolják a kötések minőségét. A témában már több a kutatási irány aktualitását is jelző TDK, szak- és diplomadolgozat készült.
A kutatás célja: A feladat olyan elméleti modell és technológia kidolgozása, amivel korszerű járműipari anyagok kötéstechnológiáján lehet javítani. Cél a kötések minőségének javítása, gazdaságossá tétele és optimalizálása a nedvesedési viszonyok változtatásával. A nedvesedési jelenség kémiai és topológiai tényezőinek vizsgálata. Fel kell tárni és értékelni a határfelületi változások hátterében álló anyagtudományi jelenségeket és mechanizmusokot, ezek hatását a kötés kialakulásának módjára. Fel kell ismerni, hogy milyen okok vezetnek a kötés minőségének romlásához, illetve javulásához.
Elvégzendő munka: Irodalom kutatás a nedvesedési jelenségek és a határfelületi viszonyok módosítása terén. Felületmódosító technológia megtervezése, végrehajtása. Roncsolásos és roncsolásmentes anyagvizsgálatok elvégzése és az eredmények kiértékelése.
Várható tudományos eredmények:
A felületmódosítási eljárások hatásmechanizmusaninak megértése, vizsgálata különböző anyagok esetén. Anyagtudományi vizsgálatok együttes értékelésével a határfelületen lezajló jelenségek pontosabb megismerése. Olyan módosító, szabályozott technológia kidolgozása, amivel változtatni tudjuk számunkra kívánt módon a járműiparban alkalamzott kötések minőségét.
előírt nyelvtudás: angol további elvárások: Nedvesedési eljárások területén szerzett tapasztalat. Önállóság, kreativitás.