Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Szalay Zsolt
Autonóm közlekedés hatása a jövő baleseteire Az autonóm közlekedés szerepe a közlekedésbiztonságban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Szalay Zsolt
helyszín (magyar oldal): Gépjárműtechnológia Tanszék
helyszín rövidítés: GJT


A kutatási téma leírása:

Előzmények:
Napjainkban a közlekedés automatizálása fontos változásokat hozhat a közlekedésbiztonságban. Az egyre fejlettebb és „okosabb”, gépjárművekbe szerelt aktív biztonsági berendezések magas szintű tesztelése nélkülözhetetlen. Egyre több, a valóságos közlekedési környezetet helyettesítő, ám teszteléshez biztonságos körülményeket biztosító létesítményre van igény.
A kutatás célja:
Feldolgozni a napjainkban államilag vagy nemzetközi szervezetek által szabályozott és megkívánt teszteket az automatizált gépjárművek számára azok automatizálási szintje szerint, egyaránt megvizsgálva a kontinensek eltérő közlekedési kultúráját és szabályozását. Ipari és független szervezetek teszt környezeteinek felmérése. A kutatás előrehaladtával a változások nyomon követése. A megismert teszt eljárások bevezetése a zalaegerszegi tesztpályára. A tesztekhez előírt eszközpark feltérképezése, megismerése. Aktív részvétel a tesztek lebonyolításában. A kutatás során felhalmozott ismeretanyag felhasználásával új, rendszer és tesztpálya specifikus, standardizált teszt ciklusok kidolgozása és ezeknek a gyakorlatban történő megvalósítása a zalaegerszegi tesztpályán. A tesztek során megfigyelni a balesetek súlyosságának változását, azáltal, hogy az autonóm járműveket mesterséges intelligencia alapú autonóm rendszerek fogják irányítani. Megvizsgálni, hogy várható e az emberek által vezetett járművek baleset típusainak változása. A valós környezetben bekövetkezett balesetek tipizálása és ezeknek a baleset típusoknak az autonóm, vagy magasan automatizált járművek részvételével bekövetkező balesetek összehasonlítása.
Elvégzendő feladatok:
Irodalmi áttekintés. Szakirodalom és a vonatkozó nemzetközi jogi szabályozás áttekintése, feldolgozása. UNECE WP.1 - WP.29, ITS/AD, GEAR 2030, Euro NCAP Roadmap2025, ISO protokollok, illetve a hazai, Magyarországon hatályban lévő 5/1990 és 6/1990 KöHÉM rendeletek feldolgozása, nyomon követésé. Az autonóm járművek közlekedésbiztonsági tesztjéhez szükséges ipari igények felmérése (kommunikációs, rendszerintegrációs stb..). Eszközbeszerzés javaslattétel a zalaegerszegi tesztpályára. Az autonóm járművek közlekedés biztonsági tesztjének elvégzésére alkalmas eszközök megismerése, javaslattétel, költséghatékonyság vizsgálata. Eszközbeszerzési javaslattétel a zalaegerszegi tesztpályára. Elvi megfontolások és a gyakorlati tesztek elemzése alapján új, specifikus, komplex teszt ciklusok kidolgozása, figyelembe véve a zalaegerszegi tesztpálya tulajdonságait. Javaslattétel egy olyan, objektív, lehetőleg egységes értékelési rendszerre mely számszerűsített módon tükrözi egy teszt valósághoz való viszonyát. Döntési mechanizmus vizsgálata választásos reakció esetén ember reakció és automatizált gépjármű reakciója esetén.

Az automatizáltsági fok függvényében olyan új teszt eljárások, vizsgálati módszerek kialakítása, melyek alkalmasak alábbi kérdések megválaszolására:
- Számszerűsítve milyen mértékű különbségek figyelhetők meg egy-egy teszt szituációban az ember általi reakció és automatizált gépjárművek reakció között?
- Választásos reakció esetén milyen eltérés figyelhető meg ember általi reakció és automatizált gépjárművek reakció között?
- Várható e a balesetek súlyosságának változása az automatizálás növekedésével?
- Számszerűsítve, milyen mértékben várható a közlekedésbiztonság javulása ADAS rendszerek alkalmazásával a gépjárművekben?
- Számszerűsítve, milyen mértékben várható a közlekedésbiztonság javulása automatizálási szintek előrehaladtával?
- Milyen módon változik a balesetek rekonstrukciós módszertana az autonóm járművek közlekedésben való megjelenésével?
- Szabványosított tesztek milyen korlátokkal, határértékekkel rendelkeznek és hogy viszonyulnak a valósághoz?
- Milyen tesztelés körülményeket kívánnak meg az egyre fejlődő aktív biztonsági rendszerek?
- Milyen mértékben alkalmazható a valós élettel megegyező teszt környezet kialakítása teszteléseknél?
- A teszt környezet valóssággal való egyezése mennyire befolyásolja a tesztek megismételhetőségét?
- A teszt környezet valóssággal való egyezése mennyire befolyásolja a tesztek összehasonlíthatóságét?
Várható tudományos eredmények:
Az ADAS rendszerekkel ellátott és magasan automatizált járművek közlekedési balesetben való érintettségének objektív vizsgálata, a felelősség vizsgálata a tesztelési és validációs módszertanában hozhat új tudományos eredményeket hozni.
Az ADAS rendszerekkel ellátott és magasan automatizált járművek közlekedési helyzeteiben újonnan megjelenő balesetek típusainak definiálása, azok sajátosságaira építve új teszt ciklusok kidolgozása és azok vizsgálata, emberi tényezőkkel való összehasonlítása a baleset rekonstrukciós módszertanában és tudományos vizsgálatában várhatóan új tudományos eredményeket fog hozni.

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2018-08-14


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )