Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Kisgyörgy Lajos
Beépített érzékelőkön alapuló útpálya-diagnosztikai rendszer kidolgozása

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
építőmérnöki tudományok
Vásárhelyi Pál Építőmérnöki és Földtudományi Doktori Iskola

témavezető: Kisgyörgy Lajos
helyszín (magyar oldal): BME Út- és Vasútépítési Tanszék
helyszín rövidítés: BMEUV


A kutatási téma leírása:

Az útpályaszerkezetek tényleges teljesítményének és tönkremeneteli folyamatainak az ismerete elengedhetetlen fontosságú a technológiai tervezés és a fenntartás szempontjából. Jelenleg a pályaszerkezetekkel kapcsolatos tevékenységünk jelentősen elmarad a fejlettebb régiók gyakorlatától. A lemaradás következtében az útépítési tevékenységünk erősen pazarló módon bánik az erőforrásokkal, ami nemzetgazdasági szinten is jelentős többletköltségeket okoz. Az utak építése és fenntartása során az energia-, az alapanyag- és a forrásigény jelentősen csökkenthető, ha a technológiai döntéseknél megalapozott adatokra és modellekre támaszkodhatunk. A tudásvagyon felépítéséhez össze kell gyűjteni a már most is rendelkezésre álló adatokat, illetve a modern digitális technológiában rejlő lehetőségek kiaknázásával folyamatos monitoring rendszert kell kialakítani. A tudásvagyon része még a döntéseket megalapozó, előrejelzésekre alkalmas elméleti modellek létrehozása is.

A doktori kutatás célja egy, a pályaszerkezetbe beépített érzékelők és a hozzá kapcsolódó számítógépes adatgyűjtő és feldolgozó egységből álló rendszer kialakítása, valamint egy vizsgálati módszertan kidolgozása, amely alkalmas az útpályaszerkezetek leromlási folyamatainak számszerű leírására. A kidolgozandó módszertan elsősorban az aszfalt pályaszerkezetek teherbírási tönkremenetelére összpontosít, mert a pályaszerkezetek élettartam-költségeinek optimalizálásához, valamint a beavatkozási technológiának és a beavatkozás időpontjának megválasztásához kíván vizsgálati eszközt nyújtani.

A doktori kutatás két részből áll. Egyfelől a jelenleg elérhető legkorszerűbb, útpályába építhető adatgyűjtő eszközöket felhasználva létrehoz egy olyan mérőrendszert, ami az útpálya állapotának kiértékeléséhez releváns paramétereket számszerűsíti. A módszerek között megjelennek a különböző alakváltozás-mérési eljárások mellett a hőmérséklet és víztartalom mérésére szolgáló eljárások is. A mérőrendszer konfigurációjának valamint kalibrálásának feladata a kutatás keretén belül kezelendő. A megfigyelő-rendszer részét képezik a meglévő egyéb rendszerek által mért adatok is (WIM, ÚTMET, NÚSZ, ÁNF, MÓF stb.). Másfelől, a doktori kutatás valós adatokkal igazolt számítógépes modell segítségével vizsgálja az útpályát ért hatások és az útpálya leromlása közötti kölcsönhatást. A modellnek alkalmasnak kell lennie a tönkremeneteli állapotok felismerésére (Fault Analysis), a jövőbeli állapotok előrejelzésére, valamint az egyes jövőbeli fenntartási beavatkozások hatásainak figyelembevételére is.
A kutatás keretében elvégzendő feladatok:
tönkremenetel-típusok meghatározása, a releváns paraméterek azonosítása,
tönkremeneteli folyamatok és állapotok leírása a fenti paraméterekkel,
a fenti paraméterek mérésére szolgáló diagnosztikai rendszer kidolgozása,
az útpálya állapotát folyamatosan kiértékelő monitoring-rendszer elvi összeállítása,
az útpálya leromlási folyamatainak leírására szolgáló modell kidolgozása, a jövőbeli állapotok előrejelzésével és a fenntartási beavatkozások hatásainak figyelembe vételével.
A kutatás az Út és Vasútépítési Tanszék folyamatban lévő projektjeihez kapcsolódik.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2018-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )