témavezető: Tettamanti Tamás
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék helyszín rövidítés: KJIT
A kutatási téma leírása:
a) Előzmények:
A városi közúti közlekedés modellezése és irányítása sok évtizedes kutatásra tekint vissza. Ám az elmúlt évtizedek rohamos információtechnológiai fejlődésének következtében e téma újra időszerűvé. A „big data” néven illetett adatok a közlekedéssel kapcsolatosan is releváns információhalmazt képviselnek. Az adatok megfelelő felhasználása adatbányászati, ill. mélytanulási módszerekkel pedig újabb távlatokat nyit meg a közlekedés magasabb szintű modellezésében és a forgalombecslésben.
b) A kutatás célja:
A kutatás célja a városi közúti közlekedés többszintű modellezése, ill. az elkészített többszintű modellen alapuló, korszerű, adaptív irányítási technikák fejlesztése. A vegyes szenzortechnológiákból származó információkból felépített forgalmi modellek megfelelő fúziójával jobb és hatékonyabb közlekedési rendszerek és szolgáltatások alakíthatók ki – szemben az egyedi mérési technológián és modellezésen alapuló megközelítéssel.
A többszintű modellezéshez és becsléshez szükséges a korszerű mérési és becslési módszerek kutatása és alkalmazása (pl. Kalman Filter, data fusion, deep learning módszerek), valamint forgalommodellező szoftverek használata.
A kutatás egy fontos része a mesterséges intelligenciák alkalmazhatóságának vizsgálata a közúti közlekedésben – különös tekintettel az intelligens közlekedési rendszerek és az automatizált/autonóm járműtechnológiákra.
c) Az elvégzendő feladatok főbb elemei:
• Irodalomkutatás, előtanulmányok.
• Forgalommodellezési elméletek tanulmányozása.
• Városi közúti közlekedési hálózat forgalommodellezése, szimulációja.
• Forgalom mérési és becslési technológiák megismerése, alkalmazása.
• Városi közúti közlekedés többszintű komplex modellezésének és irányításának megalapozása.
• Többszintű városi forgalomirányítási stratégiák kidolgozása.
• Mesterséges intelligencia alkalmazása (pl. mélytanulás) a közúti közlekedésben
• A kidolgozott modellek, becslési és irányítási algoritmusok analízise, tesztelése és validációja valós, ill. forgalomszimulátor adatok alapján.
d) A kutatáshoz biztosított HW, SW:
• közúti forgalomirányító berendezések,
• PC,
• MATLAB, VISSIM, VISUM szoftver licencek, SUMO
e) Várható tudományos eredmények:
• két cikk referált nemzetközi SCI index-szel rendelkező folyóiratban
• három nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő közlemény
előírt nyelvtudás: angol további elvárások: • Irányításelméleti alapismeretek (irányítástechnika/szabályozástechnika)
• Haladó informatikai ismeretek: Microsoft Office, alapvető programozási képesség (pl. Java/C/C++/C#/Python), Matlab