témavezető: Mészáros Ferenc
helyszín (magyar oldal): Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék helyszín rövidítés: KUKG
A kutatási téma leírása:
a./ Előzmények: A települések környezetterhelésének csökkentése egyre fontosabb társadalmi igényként jelenik meg, különös tekintettel a környezetveszélyeztetést okozó légszennyezettségi helyzet kialakulására. A közlekedés markáns szennyezője a települési környezetnek, ugyanakkor a közlekedés befolyásolására jelenleg alkalmazott szabályozóeszközök nem szolgálják hatékonyan környezeti célok teljesülését. A nemzetközi gyakorlat számos példája demonstrálja, hogy léteznek hatékony eszközök a célok elérése érdekében, de a tudományos alapú megközelítések leginkább a jó gyakorlatok átültetésére tesznek javaslatot, mivel a társadalmi-gazdasági-környezeti feltételrendszert nem találják kellő mértékben modellezhetőnek. Így a települési közlekedés hozzáférésének szabályozása jelenleg is főképpen empirikus megközelítéseken alapul.
b./ A kutatás célja: A kutatás célja komplex módon feltárni és értékelni a jelenleg alkalmazott szabályozási eszközöket és módszertanokat, továbbá a közlekedés energetikai, környezeti és gazdasági szempontú összefüggéseire támaszkodva felépíteni a települési közlekedés hozzáférésének környezeti szempontú hatékony szabályozási rendszerét, valamint kritikusan értékelni a rendszer gyakorlati alkalmazhatóságának feltételrendszerét.
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalomkutatás, elméleti számítások, méretezések, értekezés készítése):
1. Irodalomkutatás, az eddigi eredmények és az empirikus tapasztalatok
feldolgozása, kiértékelése – 1 év.
2. A települési közlekedés környezeti szempontú szabályozása elvi
alapjainak kidolgozása – 1,5 év.
3. A kidolgozott szabályozási rendszer verifikálása, megvalósítási
feltételrendszerének elemzése – 1,5 év.
előírt nyelvtudás: angol ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): német felvehető hallgatók száma: 1