témavezető: Kővári Attila
helyszín (magyar oldal): Széchenyi István Egyetem helyszín rövidítés: SZE
A kutatási téma leírása:
Téma rövid leírása: Az elmúlt években egyre több kutatás irányul az agy-számítógép interfészek alkalmazására. A kutatás célja egy agy-számítógép interfész alapú kommunikációs rendszer kidolgozása az ember-gép interakció megvalósítására, különös tekintettel az emberi információfeldolgozás folyamatában szerepet játszó figyelem vizsgálatára. A kidolgozandó agy-számítógép interfész megfelelő jelfeldolgozás alkalmazásával képes a figyelem valós idejű megfigyelésére, az információk feldolgozására, megjelenítésére és mentésére. A rendszer alkalmazásával a tanulás, mint információ elsajátítás hatékonyságának mérési, és az ember-gép interakció, mint egyszerű beavatkozás megvalósításának lehetősége kerül elemzésre. Továbbá a kapott kutatási eredmények alapján megvizsgálásra kerül, hogy a jövő oktatási infrastruktúra eszközkészletében az agy-számítógép interfészek alkalmazása milyen új lehetőségeket ad.
Előzmények: A téma az agy-számítógép interfész rendszerek alkalmazásával kapcsolatos korábbi és jelenleg is folyó kutatások eredményeire épül, melyen alapuló dolgozat intézményi és a XXXII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Műszaki szekciójában I. helyezésben részesült.
Célkitűzések: A kutatás jelenleg is folyik, az új eredmények folyamatosan publikálásra kerülnek. Vizsgálati célok között a kidolgozott agy-számítógép interfész alapú kommunikációs rendszer, mint új informatikai technológia, alkalmazási lehetőségei kerülnek felmérésre kvantitatív kutatások által. A technológia kutatásának iránya egyrészt az agy-számítógép technológia alkalmazási lehetőségeinek feltárása az ismeretelsajátítás hatékonyságának növelésében, másrészt az ember-gép interakció beavatkozási műveleteinek elemzésében.
Vizsgálati módszerek: A vizsgálatok alapját a kutatási célokban megfogalmazott agy-számítógép interfész rendszer kidolgozásához szükséges feldolgozási eljárás megvalósítása, a rendszer kialakítása adja. A célkitűzésekben megfogalmazott ember-gép interakció és ismeretelsajátítás hatékonyságának méréséhez szükséges vizsgálati eljárás kidolgozása, az agy-számítógép interfész és a mérési eljárás alkalmazásával adatok gyűjtése. Az eredmények statisztikai módszerekkel történő kiértékelése, összevetése, következtetések levonása. A kapott eredmények alapján az alkalmazási lehetőségek elemzése.