Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Melegh Gábor
Szalay Zsolt
Magasan automatizált járművek baleseti felelősségének kutatása - felelősségi határok szétválaszthatósága a jármű-járművezető relációban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Szalay Zsolt
társ-témavezető: Melegh Gábor
helyszín (magyar oldal): Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék
helyszín rövidítés: GJT


A kutatási téma leírása:

Előzmények: Az intelligens vezetéstámogató rendszerek elterjedésével újszerű baleseti okok megjelenése várható. Már jelenlegi ADAS (Advanced Driver Assistance System) rendszerekkel felszerelt járművekkel történt balesetek vizsgálata során is felmerül a rendszer megfelelő működése vizsgálatának szükségessége.

A kutatás célja: A magasan automatizált és autonóm járművek elterjedésével a jármű irányítása bizonyos körülmények között átkerülhet a járműhöz. A kutatás célja olyan vizsgálati technológia, eljárás kidolgozása, mely a járművek irreguláris üzeme során bekövetkezett balesetek okainak meghatározásán túl megfelelő műszaki alapot ad a jármű-járművezető felelősségi viszonyainak elemzéséhez is.

Elvégzendő feladatok:
Irodalmi áttekintés. Szakirodalom és a vonatkozó nemzetközi jogi szabályozás áttekintése, feldolgozása.
Az automatizáltsági fok függvényében olyan eljárások, vizsgálati módszerek kialakítása, melyek alkalmasak alábbi kérdések megválaszolására:
- Ki irányította a járművet a baleset időpontjában?
- Megfelelően működött-e az autonóm járműrendszer?
- Megfelelően történt-e meg a járműirányítás átadás-átvétele?
- Kit terhel a felelősség? (járműgyártó / rendszerintegrátor / beszállító),
(járművezető / tulajdonos / üzembentartó), (közlekedési környezet
résztvevői, elemei).
- Autonóm-jármű specifikus EDR (Event Data Recorder) adatok
felhasználási lehetőségeinek vizsgálata a jármű-járművezető közti
felelősség megosztása során, figyelemmel az automatizáltság szintjére
is.

Várható tudományos eredmények: A kutatás különböző szinten automatizált autonóm járművek balesetei során felmerülő felelősségi kérdések, a jármű-járművezető közti felelősség-megosztás tisztázása során felhasználható módszerekkel, technológiákkal kapcsolatban hoz új tudományos eredményeket.

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2017-09-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )