témavezető: Sikos T. Tamás
helyszín (magyar oldal): Szent István Egyetem helyszín rövidítés: SZIE
A kutatási téma leírása:
„Az egy telephelyre eső árbevétel nehezen becsülhető meg, hisz jónéhány piaci tényező együttes hatásának függvénye, továbbá a vásárlási szokások, mint befolyásoló tényezők nagy jelentőséggel bírnak a forgalom alakulása szempontjából. A telephely típusa és a kereskedelmi vonzáskörzet az üzletek forgalmi teljesítménye különböző lehet. Az újonnan létesítendő üzletek helyszínei, és a már hasonló helyen működő egységek tapasztalatai összevethetőek.” (Sikos, 2004)
A rövid ellátási láncok egyik speciális esete a piaci értékesítés, amely a magyar kiskereskedelem területén folytatott kutatások egy méltánytalanul „elhanyagolt” szegmense. Jelentősége és szerepe az elmúlt két évtizedben a hiper-/ szupermarketek és élelmiszerláncok térnyerése mellett, illetve részben ennek következtében átalakult. A megváltozott körülmények miatt a piacok működtetésének eddigi stratégiái már nem garantálják azok sikeres fennmaradását. A kiskereskedelmi egységek telepítésének elvei adaptálhatók a már meglévő, valamint az újonnan létesítendő piacok tervezéséhez is, ehhez az alábbi területek kutatása szükséges:
• A piaci értékesítés térszerkezeti eloszlásának jellemzése, a piacok elhelyezkedésének, valamint kereslet és a kínálat mutatóinak vizsgálatával.
• A városi és vidéki települések fogyasztói motiváció és attitűd különbségei a piacokkal kapcsolatban.
• Az élelmiszer-előállítók csatornaválasztási motivációinak regionális különbségei különös tekintettel a piacok jelentőségére.
• A sikeres és fenntartható piacüzemeltetési stratégiák jellemzői a demográfiai, termesztési, és turisztikai feltételek területi különbségeinek függvényében.