témavezető: Sikos T. Tamás
helyszín (magyar oldal): Szent István Egyetem helyszín rövidítés: SZIE
A kutatási téma leírása:
Az első áruházak a XIX. század közepén jelentek meg Amerikában, majd kis idővel később Európában, Angliában és Franciaországban. Az áruházak megjelenése, várostestbe épülése jelentősen átformálta a városok korábban már kialakult térszerkezetét. A 20-as évek Amerikája a városszerkezet alakulásában új szakaszt jelentett; ekkor kezdtek terjedni az új bevásárlóközpontok. A fogyasztók új katedrálisai – már csak méretüknél fogva is – még nagyobb hatással vannak a városi térszerkezetre, mint a korábban fejlődésnek indult áruházak. Európában ez a folyamat – bevásárlóközpontok kialakulása – mintegy 30 év késéssel indult meg. Napjainkra azonban a bevásárlóközpontok már nemcsak a hagyományos kereskedelmi zónák térszerkezetére vannak hatással, de sok esetben az áruházak fennmaradást is veszélyeztetik. Ahhoz, hogy a bevásárlóközpontok mellett a hagyományos kisüzletek és áruházak fennmaradjanak, azoknak új üzleti profilt kell kialakítaniuk. Meg kell találniuk azt a piaci rést, amelyben még versenyképesek maradnak a nagyok árnyékában. A kialakuló kereskedelmi konglomerátumok nemcsak az üzlethálózat szerkezetére, de a folyamatosan fejlődő, változó várostér-szerkezetre is hatással vannak. A fenti jelenségek vizsgálatával kívánunk foglalkozni Közép-Kelet Európa nagy városaira (Budapest, Prága, Pozsony, Varsó) vonatkozóan.
Irodalom:
Sikos T. Tamás - Hoffmann Istvánné (2004): A fogyasztás új katedrálisai. Stratégiai Tanulmányok Sorozat. MTA Társadalomkutató Központ. Budapest. 380p.
Sikos T. Tamás (2005): Typology of Shopping Centre in Budapest. Case Studies. Komárno. 24p.
felvehető hallgatók száma: 2
Jelentkezési határidő: 2017-05-31
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).