témavezető: Csifcsák Gábor
helyszín (magyar oldal): Neveléstudományi intézet helyszín rövidítés: NI
A kutatási téma leírása:
A mai napig számos kérdés merül fel arról, hogy látórendszerünk milyen ingerjellegzetességek alapján képes rendkívül gyorsan és hatékonyan felismerni és kategorizálni környezetünk tárgyait, élőlényeit. Nem világos többek között, hogy e folyamatokat milyen mértékben határozzák meg az ingerben rendelkezésre álló információk (zaj, térbeli frekvenciák), a vizuális kontextus, a feladat jellege (különös tekintettel a kategorizáció szintjére/mélységére), valamint előzetes tapasztalataink. Neveléstudományi szempontból pedig különösen izgalmas, hogy az egyedfejlődés során az idegrendszer érése miként befolyásolja a fenti hatásokat, mindez mennyiben befolyásolja a kategorizációs feladatokban tapasztalható korcsoportok közti különbségeket, amelyek iskoláskorban is fennálló. Jelen téma e kérdések pontosabb feltérképezését tűzi ki célul, különös tekintettel a tárgyészlelés és kategorizáció szempontjából érintett idegi folyamatok időbeli és térbeli jellegzetességeinek vizsgálatára gyermek-és felnőttkorban.