témavezető: Varga István
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék helyszín rövidítés: KJIT
A kutatási téma leírása:
a) Előzmények:
A közlekedésben egyre erősödő trend, hogy az utazók saját tulajdonú jármű nélkül, ugyanakkor az egyéni igényeikre szabott módon kívánnak eljutni a kiindulóponttól a célpontig. Az újfajta igények megjelenésének és az elmúlt évek információtechnológiai fejlődésének következtében egyre inkább előtérbe kerülnek azok a közlekedési formák, melyekben egy járművel egy időben több utas többféle utazása is megvalósul, a hagyományos közösségi közlekedésnél lényegesen alacsonyabb mértékű menetrendi és útvonali kötöttség mellett.
b) A kutatás célja:
A kutatás célja az igényvezérelt közlekedési megoldások üzeméhez, valamint közlekedési rendszerbe történő illesztéséhez kapcsolódó becslési, irányítási és modellezési technikák megvalósítása. A korszerű, adaptív szolgáltatás nyújtásának alapelemei a folyamatosan keletkező valós idejű forgalmi adatok megfigyelése és feldolgozása, az utasigény és a forgalmi állapot előrebecslése, valamint a járművek irányítása az aktuális forgalmi helyzet és az igények függvényében.
A járművek forgalomban való részvétele során vizsgálandók a járműfejlesztésben megjelenő legújabb irányzatoknak egyrészt az igényvezérelt közlekedés megvalósulására, másrészt a forgalom lefolyására gyakorolt hatásai. Ilyenek többek között az automatizálási technológiák egyre szélesebb körű elterjedése és ezzel párhuzamosan a járművezetők szerepének csökkenése, a „connected car” megoldások, valamint az elektromobilitás. A vizsgált tényezők modellezéséhez szükséges a korszerű mérési és becslési módszertanok kutatása és alkalmazása (pl. Kalman Filter, data fusion módszerek), valamint forgalommodellező szoftverek használata.
c) Az elvégzendő feladatok főbb elemei:
• Irodalomkutatás, előtanulmányok.
• Igényvezérelt közlekedési megoldások, forgalmi automatizálási
technológiák tanulmányozása.
• Forgalommodellezési elméletek tanulmányozása.
• Az automatizálási technológiák és connected car megoldások
hatásainak vizsgálata az igényvezérelt személyszállítási szolgáltatást
végző járművekre és a forgalom lefolyására vonatkozóan.
• Közúti közlekedési hálózat forgalommodellezése, szimulációja.
• Forgalommérési és becslési technológiák megismerése, alkalmazása.
• Jármű- és forgalomirányítási stratégiák kidolgozása.
• A kidolgozott modellek, becslési és irányítási algoritmusok analízise,
tesztelése és validációja valós, ill. forgalomszimulátor adatok alapján.
d) A kutatáshoz biztosított HW, SW:
• közúti forgalomirányító berendezések,
• PC,
• MATLAB, VISSIM, VISUM szoftver licencek
e) Várható tudományos eredmények:
• két cikk referált nemzetközi SCI index-szel rendelkező folyóiratban
• három nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő közlemény
f) Irodalom:
• Luspay T., Tettamanti T., Varga I.: Forgalomirányítás, Közúti
járműforgalom modellezése és irányítása, ISBN 978-963-279-665-9,
Typotex Kiadó Budapest, 2011
• T. Tettamanti, I. Varga, B. Kulcsár, T. Péni, and T. Luspay. Robust
control for urban road traffic networks. IEEE Transactions on
Intelligent Transportation Systems, Vol. 15(1), pp. 385-398 doi:
10.1109/TITS.2013.2281666, 2014
• Mihaly A, Milacski ZA, Toser Z, Lorincz A, Tettamanti T and Varga I
(2015), Cost and risk sensitive decision making and control for
highway overtaking maneuver, In Models and Technologies for
Intelligent Transportation Systems (MT-ITS), 2015 International
Conference on., June, 2015. , pp. 87-92.
• Németh B, Csikós A, Varga I and Gáspár P (2013), "Multicriteria
cruise control design considering geographic and traffic conditions",
Acta Polytechnica Hungarica. Vol. 10(6), pp. 119-134.
előírt nyelvtudás: angol (min. középfok) további elvárások: megfelelő irányítástechnikai és informatikai alapismeretek