Az ifjúság mindenkori életvilágának, az oktatás aktorainak, valamint a fiatalok participációjának tudományos vizsgálata hozzájárul az oktatás és társadalom viszonyrendszerének, az oktatási-nevelési intézményekben folyó társadalmi szerepekre való felkészítés aspektusainak mélyebb tudományos megértéséhez. Az interdiszciplináris (nevelés-, és oktatásszociológiai, -politikai, és neveléstörténeti) megközelítést igénylő feldolgozás során az ifjúsági és a hallgatói mozgalmak, a diák és hallgatói önkormányzatok szervezet- és intézménytörténeti vonatkozásai mellett vizsgálandók az állampolgári mentalitás- és politikai kultúra olyan elemei, mint például: az értékorientációk, a történelmi tér-idő függvényében megnyilvánuló transz-történelmi értékek és a participáció terei, a szerepmegvalósításról vallott vélekedések, a célokról folyó diskurzusok, a célelérés eszközeire vonatkozó vélekedések, a konvencionális és a posztkonvencionális cselekvésminták, az önszerveződés diskurzusai, az értelmező közösségek, az ifjúsági szubkultúrák és ellenkultúrák hatásai, valamint az ifjúsági, hallgatói és diákmozgalmak, illetve szervezetek hozzájárulása a társadalmi innovációs folyamatokhoz.