A szakmai pedagógusok a pedagógus társadalom speciális csoportját jelentik, hiszen kötődésük kettős: szakmai professziójuk és pedagógiai tudásuk, kompetenciájuk azonos súllyal szerepel tevékenységükben és képzésükben is. A szakmai pedagógusképzésbe belépők száma Magyarországon 2010-től csökkenő tendenciát mutat, ugyanakkor a középfokú oktatás szakmai fórumai szakemberhiányról beszélnek. A szakképzés ma strukturális tanárhiánnyal küzd, a szakmai és természettudományos tárgyak esetén nincs, vagy nem megfelelő a pedagógusok képzettsége, végzettsége. A szakképzés pedagógusai ma idősek, a szakmai tanárképzésbe belépők száma évről évre csökkenő tendenciát mutat, a végzettek körében egyre nagyobb számban jelennek meg pályaelhagyók. Képzésük átalakulása, helyük a pedagógusok között, szakmai szocializációjuk vizsgálatra érdemes és különösen a pedagógus pályához való viszonyuk számos kutatási lehetőséget hordoz magában. Az empirikus kutatások mind kvantitatív (elősorban kérdőíves) vizsgálatokkal, mind kvalitatív (elsősorban strukturált interjúkkal fókuszcsoportos vizsgálatokkal) kutathatók.