Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Dunai László
Meglévő acélhidak fáradásvizsgálata megbízhatósági analízis alapján

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
építőmérnöki tudományok
Vásárhelyi Pál Építőmérnöki és Földtudományi Doktori Iskola

témavezető: Dunai László
helyszín (magyar oldal): BME Department of Structural Engineering
helyszín rövidítés: BMEHS


A kutatási téma leírása:

Meglévő és élettartamuk végéhez közeledő acélhidak tönkremenetele szempontjából a fáradás az egyik legveszélyesebb és leggyakoribb lehetséges tönkremeneteli mód. Mind a közúti, mind a vasúti forgalom folyamatos növekedése egyre nagyobb fárasztó terhelést jelent az acélhidak számára, így meglévő hídszerkezeteink fáradásra való ellenőrzése és a fáradási élettartam becslése kiemelt fontosságú a közlekedési hálózatok biztonságos üzemeltetése szempontjából. Közismert, hogy acélszerkezetek fáradási élettartamának becslése számos bizonytalanságot tartalmaz, amelyek determinisztikus eszközökkel csak erősen konzervatív közelítésekkel kezelhetők a szabványokban. A kutatás célja a fáradási élettartambecslés megbízhatóságának növelésére újszerű eljárások kidolgozása a fáradási viselkedés pontosabb elemzésére. Napjainkban a fáradási élettartambecslés egyik kutatási iránya a szerkezeti monitoring rendszerek alkalmazása a feszültséglengés és a forgalom nagyságának pontosabb meghatározására, melyek alapján a vizsgált híd valós szerkezeti viselkedése és terhelése alapján lehet a szerkezet állapotát értékelni. A kutatások másik iránya a megbízhatósági analízis alapú vizsgálatok, ahol mind a teher-, mind az ellenállásoldali jellemzőket sztochasztikus módszerekkel határozzák meg. A jelen kutatás célja a két fejlesztési irány összekapcsolása révén a fáradási élettartambecslési eljárások pontosítása.
A doktori kutatás keretében átfogó szakirodalmi áttekintést és elemzést kell végezni az acélhidakon üzemelő monitoring rendszerek és fáradásvizsgálati eljárások, valamint a sztochasztikus modell alapú fáradási élettartambecslési módszerek témájában. A kutatási stratégia a következő főbb elemekből áll: (i) hazai hidakon üzemelő monitoring rendszerek által nyújtott adatok feldolgozása és elemzése, (ii) fejlett numerikus modell kidolgozása és validálása mérési eredmények alapján, valamint (iii) sztochasztikus analízis alkalmazásával pontosított fáradási élettartam becslési módszer kidolgozása.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2023-05-31

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )