Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Kustár Zoltán
Ószövetségi történetírás. A történeti könyvek magyarázata

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Debreceni Református Hittudományi Egyetem
hittudományok
Hittudományi Doktori Iskola

témavezető: Kustár Zoltán
helyszín (magyar oldal): Debreceni Református Hittudományi Egyetem
helyszín rövidítés: DRHE


A kutatási téma leírása:

Az Ószövetség könyveinek jelentős hányada Izráel történetének hosszabb-rövidebb időszakát mutatja be, történeti elbeszélés formájában. Ezek egy része rövidebb, epizódszerű elbeszélés (Ruth, Eszter), többsége azonban nagyobb történeti művekbe tagolódik (Józs–2Kir; 1Krón–Neh). Mózes öt könyvét szűkebb értelemben nem soroljuk a történeti könyvek közé. Ám valódi történetírásról a többi irat esetén sem beszélhetünk: ezek célja ugyanis az, hogy a múlt felől magát a jelent értelmezzék, bizonyságot téve arról az Úrról, akinek akaratát a történésekben megvalósulni látták.
A történeti könyvek előállása összetett folyamat. Ennek elején népi jellegű elbeszélések (mondák, legendák), rövidebb novellák vagy történeti tudósítások állnak, melyeket egyre bővülő szövegegységekben egyesítettek. Ennek során az újabb és újabb történeti kontextusban újabb és újabb célt és értelmet tulajdonítottak neki, részben a szövegbe vitt módosításokkal, részben az új kontextus adta „járulékos jelentés” eszközével. Az így egymásra rakódó értelmek azonban nem kioltották egymást, hanem termékenyen kiegészítették, többsíkú értelmezését téve lehetővé ugyanannak a szövegnek.
A témakiírás keretén belül a hallgatóknak lehetőségük van egy tetszőleges történeti könyv, elbeszélés-ciklus vagy elbeszélés tradíció-, irodalom-, redakciótörténeti és/vagy strukturalista, kompozíciókritikai elemzésére, igény szerint kitérve a szöveg bibliai és Biblián kívüli hatástörténetére is.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2023-04-30

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )