témavezető: Molnár György
helyszín (magyar oldal): Eszterházy Károly Egyetem helyszín rövidítés: EKE
A kutatási téma leírása:
A világháló megjelenésével, alapvetően az 1990-es évek középétől az egyetemeken az oktatók e-learning kurzusokat indítottak, központi irányítás vagy koordináció nélkül, alapvetően kísérleti jelleggel. Ezzel az e-learning lett az információk, a számítógépek és a világháló által átszőtt társadalom új oktatási környezete, mely magába foglalja a tanulás és a tanítási folyamatnak az infokommunikációs technológiával támogatott, formailag, tartalmilag és módszertanilag is újszerű formáit. A legnagyobb változás a hagyományos osztálytermi környezethez képest az e-learning rendszerekben, hogy az elektronikus eszközök által támogatott tanulás időtől és tértől független. Mindazon rítusok, melyek a tanulással összekapcsolódtak, újraértelmeződnek. Az óralátogatás (térhez és időhöz való kötöttség), személyes konzultáció (interperszonális kommunikáció), mester-tanítvány viszony (a tanár személyiségének jelentősége), jegyzetelés (a tudás rögzítése), egyetemi polgári lét (elittudat) új alapokra lesz helyezve. 2012-ben tömegesen elindultak az ingyenes és nyílt online szabadegyetemi kurzusok (Massive Open Online Course – MOOC). A tanulás így látszólag könnyebbé, hiszen még inkább tértől és időtől függetlené vált, helyszíne már az online környezet és a felhő, támogatói a mobileszközök. A tanárral való személyes konzultációt felváltotta az ismeretlen hallgatótársakkal való csevegés és fórumozás. A MOOC esetében elmondható, hogy csupán a beiratkozottak 13%-a végzi el őket, tehát roppant nagy a lemorzsolódás a motiváció hiánya miatt.
A kutatás célja megvizsgálni, milyen sikeres módszertani stratégiákkal csökkenthető a lemorzsolódás és erősíthető a motiváció az e-learning képzésekben.
Jelentkezési határidő: 2022-05-31
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).