témavezető: Di Blasio Barbara
helyszín (magyar oldal): PTE OTNDI helyszín rövidítés: OTNDI
A kutatási téma leírása:
A kutatási téma a neveléstudományon belül főleg a gyógypedagógia 20. századi fejlődésének megismerésére ad lehetőséget, különös tekintettel a történelem szemléletformáló erejére, amely befolyással volt az adott korszak oktatáspolitikai dokumentumainak tartalmára és a gyógypedagógia paradigmájára is. A 2. Világháború utáni évtizedek iskolai kordokumentumainak elemzésével, forráskritikájával olyan politikai, társadalmi és tudományos összefüggéseket ismerhetünk fel, amelyek árnyalhatják és kiegészíthetik az eddigi hazai és nemzetközi gyógypedagógia-történeti ismereteinket. A tantervek szaktárgyi-tartalmi, tantervelméleti, pedagógiai vizsgálatával és összehasonlító elemzésével a korszakra jellemző, a tantervi reformok hátterében húzódó tudományos és gyakorlati viták kerülnek előtérbe, napjaink történeti objektivitásra törekvő szemléletében. A dokumentumok elemzésére a hagyományos mellett az újszerű (szoftverrel támogatott) kutatásmódszertanok használatára van lehetőség.