témavezető: Rónay Zoltán
helyszín (magyar oldal): ELTE PPK NDI helyszín rövidítés: NDI
A kutatási téma leírása:
A jogszabályi keretek alapvetően határozzák meg a köznevelés működését. Magukban foglalják az intézményirányítás, az intézmények szerkezetének és működésének szabályait, rögzítik az köznevelésben résztvevők, a pedagógusok, a tanulók és szüleik, valamint az e személyek alkotta közösségek jogait és kötelességeit. A jog szerepe azonban túlmutat a puszta szabályozáson, maga is a tanítás tárgyává válik. Az iskolai nevelés egyik lényeges, de kevéssé hangsúlyozott és a pedagógiai programokban sem látványosan megjelenő eleme az állampolgárságra és ahhoz szorosan kapcsolódva a jogtudatosságra nevelés. Ahhoz azonban, hogy a pedagógusok ennek eleget tehessenek, maguknak is jogkövető és jogtudatos állampolgárként kell eljárniuk. A jogtudatosság nem csupán a normatív előírások, de olyan mélyen gyökerező alapelvek ismeretét is jelenti, amelyek révén a pedagógus képes kritikusan olvasni és magyarázni a jogszabályokat, felismeri a jogelvek és az írott (ún. pozitív) jog ellentmondásait.
E doktori kutatási téma felöleli a pedagógusok, pedagógusjelöltek és tanulók jogtudatossága állapotának felmérését, a jogi kultúra állapotának és fejlesztési lehetőségeinek vizsgálatát. Kiterjed olyan módszertani megoldások – elsősorban nemzetközi összehasonlításon alapuló – vizsgálatára, amelyek révén a jogtudatosságra nevelés oktatása a tanárképzésben és továbbképzésben kialakítható, valamint a jogtudatosságra nevelés lehetőségeinek kutatására a hazai iskolákban, illetve ehhez kapcsolódóan pedagógiai módszerek adaptálására, illetőleg kidolgozására, esetleges tananyagfejlesztési lehetőségekre.
előírt nyelvtudás: angol felvehető hallgatók száma: 1